xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Patienters og sundhedsprofessionelles oplevelser af behandling og pleje - en analyse baseret på patienter behandlet for tyk- og endetarmskræft

30 MAJ 2006

Der har igennem de seneste årtier været en stigende interesse for at få belyst mødet mellem patienten og sundhedsvæsenet ud fra patientens synsvinkel. Dette udmøntede sig i udviklingen af redskaber til måling af patienttilfredshed og registrering af patientoplevelser med det overordnede formål at styrke sygehusenes arbejde med kvalitetsudvikling. Der eksisterede imidlertid kun sparsom viden om, hvorvidt patienternes selvrapporterede oplevelser reelt kan tages som en valid indikator for den
faglige kvalitet.

For at få belyst dette forhold initierede Center for Evaluering og Medicinsk Teknologivurdering (CEMTV) i 2001 et flerårigt projekt. Med udgangspunkt i den landsdækkende kliniske database for tarmkræft blev der sat fokus på patienters og sundhedsprofessionelles oplevelser i forbindelse med operation for kræft i tyktarm eller endetarm

Formater: