Hjælpeværktøjer: Vælg implementeringstiltag for implementering af NKR
Værktøjer
Implementeringstiltag baseret på barriereanalyse
Valg af implementeringstiltag baseres på den viden om fremmende og hæmmende faktorer, som den lokale barriereanalyse har afdækket.
I oversigten nedenfor følger ideer til, hvilke tiltag I kan overveje ud fra hvad barriereanalysen peger på af hæmmende faktorer:
- Viden og/eller færdigheder (Barriereanalysen peger på manglende viden og/eller færdigheder hos det sundhedsfaglige personale)
- Motivation (Barriereanalysen peger på svigtende eller manglende motivation hos det sundhedsfaglige personale)
- Infrastruktur (Barriereanalysen peger på behov for ændring af infrastrukturen)
Barriereanalysen peger på manglende viden og/eller færdigheder hos det sundhedsfaglige personale |
|
Tiltag rettet mod manglende kendskab til eksistensen af NKR |
|
Tiltag rettet mod manglende kundskab om indholdet i NKR |
|
Tiltag rettet mod manglende færdigheder nødvendige for at følge NKR |
|
Tiltag rettet mod manglende tid til NKR-relevant læring |
|
Tiltag rettet mod, at det er vanskeligt at huske NKR-anbefalingerne |
|
Inspiration fra: NICE: How to change practice |
Barriereanalysen peger på svigtende eller manglende motivation hos det sundhedsfaglige personale |
|
Tiltag mhp. motivationsfremme for alle NKR-interessenter |
|
Tiltag mhp. Motivationsfremme for den enkelte NKR-interessent |
- Undersøg muligheden for løntillæg eller andre personalegoder ved aktive bidrag til implementeringsarbejdet, f.eks.:
- Mind nærmeste leder om at anerkende og rose for enhver indsats, der fremmer NKR-implementeringen. - Brug databaser mv. om ydelsesniveau og udvikling til at give personlig feedback. - Frem mulighed for videnskabeligt arbejde og andre publikationer. - Tilbyd lederuddannelse/træning til lokale faglige meningsdannere der agerer som ”det gode eksempel”. - Tilbyd støtte til personlig udvikling (coaching), f.eks. kollegial sparring med kliniske mestre eller respekteret kollega som mentor. - Gennemfør medarbejderudviklingssamtale med sigte på specifik efteruddannelse og/eller ændret stillings/funktionsbeskrivelse. - Indkald til tjenstlig samtale med krav om ændret adfærd, med specifikation af hvordan ændringen observeres og med tidsfrist. Hvis kravet ikke efterleves, da forflytning eller afsked (følg lokal personalepolitik). |
Tiltag baseret påmotivationsfremmende samarbejde med patienter |
|
Inspiration fra: NICE:How to change practice |
Barriereanalysen peger på behov for ændring af infrastrukturen |
|
Tiltag vedrørende infrastrukturændringer
|
|
Tiltag vedrørende kommunikation om infrastrukturændringer |
Ledelser kommunikerer tidligt og intensivt om beslutninger baseret på resultatet af barriereanalysen vedrørende infrastrukturer:
Gennemgå milepælsplanen (hvem gør hvad og hvornår) med vægt på lokal betydning. |
Inspiration fra: NICE:How to change practice |
Forhold der påvirker implementeringstiltag
Effekten af de implementeringstiltag, der er orienteret mod det sundhedsfaglige personale (undervisning, feedback mv.), påvirkes af en række forhold, der er specifikke for hvert tiltag. På den baggrund er udarbejdet en liste over de forhold, litteraturen fremhæver som vigtige for effekten af implementeringstiltag orienteret mod sundhedsfagligt personale (Cochrane EPOC gruppen).
Listen kan anvendes, når et (eller flere) implementeringstiltag er valgt, til at få viden om, hvad der kan gøres, for at tiltaget får maksimal effekt.
Implementeringstiltag |
Forhold med betydning for effekt af implementeringstiltag |
||
Distribution |
|
||
Passiv undervisning |
- Tilgange til at øge effekten af passiv undervisning er:
- Konferencer og forelæsninger øger opmærksomheden på (nye) kliniske retningslinjer - Kombiner passiv undervisning med andre implementeringstiltag - Katedral undervisning kan næppe ændre kompleks klinisk adfærd |
||
Interaktiv undervisning |
|
||
Uddannelsesbesøg |
|
||
Lokale meningsdannere |
|
||
Patientrettet intervention |
|
||
Audit og feedback |
Audit og feedback er effektive redskaber til implementering af kliniske retningslinjer, når følgende forhold taget i betragtning:
|
||
Påmindelser |
|
||
Massemedie |
|
||
Lokal tilpasning efter barriereanalyse |
|
||
Kilde: ”Effekt af interventioner orienteret mod sundhedsfagligt personale ved implementering” |
Inddrag patienter i at følge NKR-anbefalinger
Den velinformerede patient er tilbøjelig til at foretrække den anbefalede indsats. Patienter, som kender til deres behandling, pleje og det forventede forløb, har mulighed for at stille spørgsmål og gå i dialog, hvis noget ikke går som planlagt. Jo bedre patienterne er informeret om egen behandling og pleje, jo bedre kan de medvirke til at sikre, at retningslinjerne bliver fulgt. Flere studier har dokumenteret, at en stor andel af patienter og/eller deres pårørende både kan og vil medvirke til, at få patientens forløb til at glide.
- Velinformerede patienter kan for eksempel: Spørge til medicin, så han/hun får den rigtige medicin på det rigtige tidspunkt.
- Gøre opmærksom på det, hvis sikkerhedsprocedurer ikke overholdes.
- Efterspørge at der bliver fulgt op på diagnostiske tests.
- Rykke for henvisninger m.v.
- Fortælle om modstridende beskeder de modtager fra forskelligt sundhedspersonale.
- Gøre opmærksom på fejl i journalen.
Patienterne får præferencer for behandling og pleje
Patienter bliver informerede om deres sygdom og behandling og pleje ad flere kanaler. Mange forsøger selv at orientere sig på internettet, de konsulterer deres netværk af pårørende og andre patienter, og de forholder sig til patientcases som omtales i medierne. Disse informationskilder har høj troværdighed for mange patienter, idet de betragtes som troværdige og uafhængige af sundhedsvæsenet som ”system”. Patienternes holdning til en anbefalet indsats kan være stærkt præget af den information, de selv har søgt. Hvis ikke der findes god, patientrettet information der er i overensstemmelse med NKR på nettet, øger det risikoen for forstyrrelser i kommunikationen mellem sundhedsfaglige og patienter.
Patientpræferencer for behandling og pleje bliver påvirket af
- Det patienterne mener at vide om deres sygdom og behandlingsmuligheder før samtalen med lægen
- Patientens grundlæggende værdier og livssituation
- Patientens evne til at forstå
- Det sundhedsfaglige personales kommunikative evner, særligt evnen til vise empati
- Den måde, beslutningssituationen præsenteres på
- Den patientinformation, som er tilgængelig på behandlingsstedet
- Vejledning fra behandlingsstedet om hvor patienten kan søge mere information
Tilsvarende præference-faktorer gør sig gældende i forløb, hvor patienten selv skal være aktiv for at sikre at anbefalinger bliver fulgt.
Patienternes præferencer kan spille en afgørende rolle for, om de vil acceptere at følge NKR-anbefalinger. Blandt andet derfor er det vigtigt for implementeringen, at patienterne bliver informeret om, hvad det anbefalede forløb er for deres sygdom. Der også vigtigt, at de får informationen på en sådan måde, at de reelt føler ejerskab til beslutninger om diagnostik,behandling, pleje mv.
Informer patienterne
Materialer der kan udarbejdes som støtte for patientkommunikationen kan for eksempel være:
- Vejledning til sundhedsfagligt personale, der skal give mundtlig information.
- Trykte pjecer.
- Hjemmesider.
- E-learning.
- Informationsfilm der præsenterer fordele og ulemperne ved alternativerne i en beslutningssituation.
- Apps som understøtter patienterne i dokumentere symptomer, huske at tage medicin, gør det muligt for dem at dele information med behandleren, eller andet.
- Tilbud om patientuddannelse – hvor flere patienter informeres eller oplæres sammen.
- Henvis patienter til at søge viden om deres sygdom på Patienthåndbogen på www.sundhed.dk
Det kan være dyrt at udvikle informationsmaterialer. Det er for eksempel oplagt at designe apps på nationalt niveau. Bring gerne ideer til sådanne videre til faglige selskaber, patientforeninger og find samarbejdspartnere. Overvej at søge udviklingsmidler eksternt. Brug desuden – og fortæl patienterne om - Patienthåndbogen på www.sundhed.dk. Kontakt evt. NKR-sekretariatet og/eller ”Danske Patienter”, eller Kræftens Bekæmpelse for at undersøge, om der er materiale på vej.
HUSK AT
Det er oplagt at inddrage patienter i at udarbejde materialer vedr. NKR. Herved sikrer I, at de spørgsmål som patienterne er mest optaget af kommer med, og at informationerne er til at forstå.
Patienter kan være med i en arbejdsgruppe, der har fokus på patientkommunikation, eller der kan gennemføres workshops, hvor patienter inviteres med. Det er også muligt at inddrage patienter i høringsrunder, men værdien af deres bidrag bliver størst ved at inddrage dem tidligere.
Inddrag patienterne i fælles beslutninger: Shared decision making
Der findesforskningsbaseret litteratur om såkaldt ”shared decision making” (fælles beslutningstagning), som har påvist, at det er vigtigt for kliniske outcomes, at patienter inddrages i beslutninger på en mere vidtgående måde, end der er sædvanlig praksis i Danmark.
Inspirationsmateriale kan findes i Mayo klinikkens videnskabelige arbejder, f.eks. Patient Participation. De har desuden udviklet et simpelt men effektivt værktøj til shared decision making, som er omtalt i denne præsentation af Dr. Shah fra Mayo Clinic Rochester: Creating a healthcare system to FIT the patient - Patient-centered translation of evidence into practice.