xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Vil I arbejde systematisk med værdighed gennem dialog?

Videnscenter for værdig ældrepleje inviterer plejeenheder til at afprøve et dialogredskab, der skal hjælpe medarbejderne i ældreplejen til at tale med ældre borgere om deres liv og hverdag. Invitationen gælder både kommunale og private plejeenheder, herunder også selvejende intuitioner.

05 OKT 2020

Dialogredskabet er et værktøj, som medarbejderne kan anvende i det daglige arbejde til at sætte yderligere fokus på borgerens ønsker og behov gennem til dialog og løbende læring. Dialogredskabet består af 7 emner, som kan danne rammen om en samtale mellem medarbejderen og den ældre borger, så de kan få et trygt og værdigt liv. Emnerne er blandt andet aktiviteter i hverdagen, selvbestemmelse og relationer og samarbejde.

”Det er vores håb, at det nye dialogredskab vil være en hjælp til medarbejderne. Derfor ser vi frem til afprøve redskabet sammen med en række plejeenheder. Vores mål har været at skabe et redskab, der er nemt og systematisk at bruge, og som kan støtte medarbejderne i refleksioner om, hvordan borgerne selv opfatter ord som trivsel, livskvalitet og værdighed,” siger Sara Louise Friis Rose, sektionsleder i Ældre og Demens.

Redskabet har allerede været brugt af Videnscentrets Værdighedsrejsehold i de forskellige læringsforløb. Her har medarbejderne lært metoden og brugt den til at have en god dialog med borgeren om, hvad der er vigtigt for borgeren i forhold til eks. selvbestemmelse, relationer og samarbejde med medarbejderne, og udfordringer i hjemmet og i hverdagen. 

Brugen af dialogredskabet skal nu udvides til en bredere kreds, så det kan bruges til samtaler med borgere, der modtager hjemmehjælp eller bor på et plejecenter. Derfor inviteres plejeenheder nu til at deltage i en afprøvning, hvor deres deltagere skal være med til at afprøve og hjælpe med at gøre dialogredskabet endnu bedre. 

Dialogredskabet kan være med til at sikre, at der er en systematisk tilgang til det at skabe trivsel, livskvalitet og værdighed blandt borgerne. Redskabet kan også bidrage til medarbejdernes refleksion og læring af, hvordan de arbejder med værdighed i deres daglige opgaveløsning og i det professionelle møde mellem borger og medarbejder. 

Afprøvningen skal omfatte cirka 100 borgere fordelt på ca. 12 plejeenheder over perioden februar-november 2021. 

Læs mere om afprøvningen og ansøg her:

Praksisnært dialogredskab til vurdering af ældre borgeres oplevelse af værdighed i ældreplejen