xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Populær BUT WHY kampagne kører igen

De næste 8 uger er der fokus på at forebygge rygestart blandt unge 14-19-årige. Men hvis du er uden for målgruppen, er det slet ikke sikkert, at du ser det.

20 AUG 2019

Fra uge 33 kører endnu en runde af Sundhedsstyrelsens kampagne BUT WHY, der skal forebygge rygestart blandt unge 14-19 år. 

Kampagnen henvender sig til unge via sociale medier. Budskabet i kampagnen bliver her formidlet af en række influencers, som er velkendte af målgruppen. Det er blandt andet Olivia Brenting og Tobias Møller. 

”Vi ved fra interviews med unge, at i en verden, hvor man nærmest drukner i kommunikation, vil man lytte mere til personer, som man kan identificere sig med. Derfor er det, der er særligt ved BUT WHY kampagnen, at kampagnen møder unge i deres eget univers og på deres præmisser og med deres sprog. Og at den gennem brug af ironi åbner for en dialog om grundene til, at unge tilvælger/fravælger rygning”, siger kampagneleder Anne Rygaard.

Selv om kampagnen henvender sig til unge, er der samtidig lagt information om, hvordan forældre kan støtte de unge med at forebygge unges rygestart på hjemmesiden butwhysmoke.dk.

Forældre kan her blandt andet få gode råd og information om, hvilken rolle de selv kan have - og også at det har stor betydning, at de taler med deres børn om rygestart. På hjemmesiden kan de desuden se kampagnefilmene til unge. 

Kommuner kan hente inspiration til kampagneaktiviteter og downloade materialer på samme hjemmeside. 

Om brug af influencere

Sundhedsstyrelsen følger de gældende regler ved brug af influencers. Det betyder, at det i deres indhold bliver nævnt, at det er betalt af Sundhedsstyrelsen.