xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold
Undervisningsmateriale til 5-7.klasse

Fællesskab på hjernen

Gå tilbage til forsiden

 

Her finder du undervisningsmaterialer målrettet 5.-7. klassetrin, der sætter fokus på det gode fællesskab – uden at nikotin indgår som tema. Klassetrinene er vejledende, da der kan være stor forskel på, hvilke erfaringer børn og unge har med tobak og nikotin.

Øvelserne lægger op til dialog og refleksion blandt eleverne om, hvad der skaber et sundt og inkluderende fællesskab – og hvordan man håndterer gruppepres, sætter egne grænser og siger fra på en meningsfuld måde. Øvelserne i Fællesskab på hjernen er særligt relevante for klasser, der endnu ikke har erfaring med tobaks- og nikotinprodukter.

Sundhedsstyrelsen har udviklet en guide til fagpersoner, der klæder dig på med viden og redskaber til, hvordan du kan tale med børn og unge om tobak og nikotin:

Viden og redskaber - Guide til fagpersoner

Se eksempler på materialerne her

Sæt fokus på gode fællesskaber

Undervisningsmaterialerne er særligt velegnede til samfundsfagets vidensområde vedrørende socialisering samt emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.

Øvelserne hjælper børn og unge med at forstå de dynamikker, der præger deres fællesskaber. De lærer, hvordan man siger fra, undgår at presse hinanden og skaber plads til forskellighed og støtte i fællesskabet.

Du kan vælge at bruge alle øvelser eller vælge dem, som passer bedst til dine elever – der er ingen rigtig rækkefølge. De korte dilemmafilm kan for eksempel bruges sammen med dialogkort, plakater eller en fælles klassekontrakt.

 

Øvelser til Fællesskab til hjernen

Dilemmafilm

Dilemmafilmen viser en konkret situation, hvor hovedpersonen skal navigere i, at et venskab er ved at ændre sig.

Filmen og øvelsen tager 5-10 minutter samlet. Med udgangspunkt i filmen kan børnene reflektere over, hvordan der i fællesskaber også gives plads til forskellighed, og hvordan man sætter grænser.

Kan med fordel bruges som indledning eller opfølgning på de øvrige øvelser.

Gå til øvelsen "Dilemmafilm"


Et godt fællesskab

Gennem øvelsen vil børnene skabe fælles samtale og forståelse af, hvad der kendetegner et godt fællesskab. Øvelsen tager 15-20 minutter.

I grupper vælger børnene bestemte udsagn eller laver nogle selv, der beskriver det gode fællesskab, og den voksne faciliterer en fælles refleksion i plenum. Øvelsen kan med fordel bruges som startøvelse.

Gå til øvelsen "Et godt fællesskab"

Det kan være svært at sige nej

Hjælp Julie med at finde gode måder at nej til personer, hun har forskellige relationer til. Øvelsen tager 10-15 minutter.

Den voksne læser forskellige scenarier op, og børnene tager stilling til og inspireres af materialet til at finde gode måder at sige fra på. Gennem øvelsen reflekterer børnene over, hvordan et ydre eller indre pres kan påvirke deres valg og handlinger.

Gå til øvelsen "Det kan være svært at sige nej"

Dialogkort om fællesskab

Med dialogkortene skal børnene reflektere og svare på spørgsmål om forskellige aspekter af fællesskab og grænsesætning over for venner. Øvelsen tager 10-15 minutter.

Børnene er fysisk aktive og går mellem hinanden med dialogkort i hånden. Den voksne samler op i plenum.

Gå til øvelsen "Dialogkort"

Venner i klemme

Hjælp fire fiktive unge gennem fire situationer, hvor de selv eller andre kommer i klemme i fællesskabet.

Børnene får reflekteret over, hvorfor det nogle gange kan være svært at gøre det, “de voksne synes er rigtigt”.

Øvelsen tager 25-30 minutter og er et digitalt format, hvor der varieres mellem par-, gruppe- og plenumformat.

Gå til opgavebeskrivelsen
Gå til øvelsen i Riddle

Klassekontrakt: Klassens regler om det gode fællesskab

I øvelsen skaber klassen en fælles forståelse af og aftale om, hvilke værdier og hvilken adfærd, der skal danne grundlag for det gode fællesskab i deres klasse.

Øvelsen tager 15 minutter og varierer mellem gruppe- og plenumformat. Klassekontrakten kan være en god opsamling på samtalen i klassen og kan med fordel tages op på et efterfølgende forældremøde.

Gå til øvelsen "Klassekontrakt for fællesskab"

Hvordan er man en god ven?

Dilemmafilmen udforsker, hvordan det kan være svært for børn og unge at navigere i, at venskaber og interesser ændrer sig i løbet af ungdomslivet.

Forskellige interesser og forskellighed er også en del af de fællesskaber, vi færdes i.

Film og øvelse kan med fordel bruges som indledning eller opfølgning på de øvrige øvelser.
Find øvelsen her