Inspektorbesøg
Afdelinger, der tilbyder videreuddannelse til læger eller tandlæger, planlægges at få besøg hvert 4. år. Hvis uddannelsen har brug for forbedringer, prioriteres det, at afdelingen får besøg oftere.
Forud for besøget skal afdelingen udfylde en selvevalueringsrapport.
Ved selve besøget deltager mindst to inspektorer, som gennemfører interviews med relevante faggrupper. Inspektorerne analyserer de uddannelsesmæssige procedurer og rutiner og udarbejder en rapport med forslag til indsatsområder.
Materiale til inspektorbesøg
Generelt
Vejledningen for Inspektorordningen
Denne håndbog er en justeret udgave af den tidligere Vejledning for Inspektorordningen og er en uddybning af Vejledningen for Inspektorordningen.
Arbejdet med udarbejdelsen af håndbogen er gennemført i samarbejde med Inspektorordningens følgegruppe.
Rejsevejledning for juniorinspektorer og inspektorer
Sundhedsstyrelsen refunderer i nærmere defineret omfang rejseudgifter og udlæg for inspektorer og juniorinspektorer (fremover nævnt inspektorer) i forbindelse med inspektorarbejdet.
Når du rejser som inspektor, rejser du på vegne af Sundhedsstyrelsen og ikke som privatperson. Rejsen er derfor omfattet af Statens regler og satser for rejser og udlæg.
Med denne rejsevejledning forsøger vi at gøre det lettere og mere gennemskueligt for dig, der planlægger og rejser som led i inspektorordningen. Heri beskriver vi rammerne for at modtage kørselsgodtgørelse, time-dagpenge hhv. refusion af udlæg til transport.
Inspektorer er omfattet af lokalaftalen om benyttelsen af time-dagpenge i forbindelse med tjenesterejser over 24 timer, og kan derfor få udbetalt time-dagpenge til u-reducerede satser.
Link til rejseafregningsskema på Sundhedsstyrelsens hjemmeside
Inhabilitet
Det er i forbindelse med inspektorbesøg vigtigt, at inspektorerne både er og fremstår uvildige. Både for at sikre at der ikke kan stilles spørgsmålstegn ved konklusionerne og læringsværdien af inspektorrapporten, men også for at sikre tillid til ordningen og samarbejdet herom generelt.
Det er svært at definere præcis hvornår inhabilitet indtræder, men generelt kan det siges, at det kræver tilstedeværelse af en interesse eller et modsætningsforhold, der er af en sådan styrke og karakter, at det er egnet til at bringe objektiviteten i tvivl.
Alene det forhold at man er tidligere kolleger eller bekendte fra studiet vil almindeligvis ikke udgøre en interesse af en sådan styrke, at det kan medføre inhabilitet, ligesom det ikke er en hindring i andre professionelle sammenhænge.
Anderledes hvis der f.eks. er opstået en personlig tvist mellem inspektoren og cheflægen eller disses nærmeste, eller inspektoren offentligt har udtalt sig negativt om det faglige niveau på uddannelsesstedet.
Hvis en inspektor eller et uddannelsessted bliver opmærksom på et forhold som er egnet til at bringe objektiviteten i tvivl, skal sekretariatet for inspektorordningen straks orienteres, så Sundhedsstyrelsen kan træffe afgørelse om inspektoren skal skiftes ud med en anden.
Inspektorbesøg i andet speciale
Erfaringer og overvejelser ved tværfaglige besøg
Når man som inspektor skal gå besøg i et andet speciale end ens eget, kan det være en særlig opgave at forberede sig. Inspektorsekretariatet har samlet en række erfaringer og refleksioner om forberedelse til disse besøg.
Centralt materiale
Som ved besøg i eget speciale er det en god idé at være fortrolig med de formelle rammer for det speciale, du skal besøge. Det bør orientere dig i:
- Målbeskrivelsen
- Den faglige profil for specialet
- Specialeselskabets hjemmeside
Forstå specialets kontekst og tilgang
Det er nyttigt at få et overblik over, hvem der er specialets patientmålgruppe, og hvordan man i afdelingen uddanner uddannelseslægerne til at håndtere denne. I nogle specialer, som f.eks. pædiatri og børne- og ungdomspsykiatri, er det for eksempel centralt, at hele familien indgår som målgruppe, ligesom patienttilgangen i f.eks. psykiatri er væsentlig anderledes end i somatikken.
Det er også væsentligt at forstå, hvilke læringsstrategier og kompetencevurderingsmetoder der er centrale i specialet, og hvordan disse anvendes struktureret og systematisk i den daglige uddannelse.
Brug din generelle inspektorerfaring
Flere uddannelsesværktøjer og -tilgange går igen på tværs af specialer, som for eksempel introduktionsprogrammer, uddannelsesplan og vejledersamtaler. Den generelle inspektorerfaring er derfor stadig relevant. Som inspektor fra et andet speciale kan du samtidig bidrage med din erfaring med og perspektiver på uddannelse, der kan være med til at nuancere drøftelserne og kvalificere den måde, afdelingen tilrettelægger og tænker uddannelse på.
Supplerende information
I besøget deltager som hovedregel en inspektorkollega fra specialet, som man med fordel kan sparre med forud for besøget. Det kan også være hjælpsomt at tage kontakt til en kollega fra specialet eller en anden inspektor med erfaring fra lignende besøg. Du finder en oversigt over inspektorer på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Har du egne erfaringer eller refleksioner, der kan være relevante for andre, er du meget velkommen til at kontakte sekretariatet for at dele dem.