xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold
Bedre måltider til ældre
Madens kvalitet

Lokal færdigtilberedning giver kvalitetsmad på Skanderborgs plejecentre

10 køkkenmedarbejdere færdigtilbereder maden lokalt på plejecentrenes afdelinger to gange om ugen. Det skal være med til at sikre, at maden fra Skanderborg Kommunens madservice bevarer sin høje kvalitet, når den serveres for beboerne.

Opdateret 01 MAR 2021

Køkkenmedarbejdere færdigtilbereder maden lokalt på plejecentrene for at sikre, at den gode mad fra produktionskøkkenet bliver serveret for borgerne, som det er tiltænkt fra køkkenets side. Samtidig var plejepersonalet på plejecentrene udfordret af at færdigtilberede maden. Det var tidskrævende og lå ud over deres kernekompetencer. Initiativet skulle samtidig sikre en mere direkte feedback fra borgerne, som skal bruges til at videreudvikle maden.

For at løfte madens kvalitet har mad- og måltidschefen siden ansat 10 køkkenmedarbejdere, der to gange om ugen færdigtilbereder og serverer aftensmad på plejecentrene. Køkkenmedarbejderne er forankret i den kommunale madservice Vores Køkken og dækker alle 20 afdelinger på kommunens plejecentre. Ud over at færdigtilberede maden spiser køkkenmedarbejderne sammen med beboerne. Under måltidet taler de med beboerne om maden for at understøtte beboernes madglæde.

Maden, som køkkenmedarbejderne færdigtilbereder lokalt, følger en kvartalsvis menuplan fra produktionskøkkenet. Den produktionsansvarlige i produktionskøkkenet og teamlederen for køkkenmedarbejderne udarbejder planen med otte retter, der egner sig til lokal færdigtilberedning. Det er typisk retter, hvor der indgår bagning eller stegning af kød eller fisk. Til alle retter laves der en vejledning med billeder, som forklarer, hvordan maden skal anrettes. Der er også en arbejdsplan med beskrivelse af, hvilke opgaver plejepersonalet og køkkenmedarbejderne skal varetage, når hver enkelt af de otte retter skal færdigtilberedes.

Køkkenmedarbejderes arbejdsgang følger fire trin

nummer et

Køkkenmedarbejderne forbereder maden

Køkkenmedarbejderne ankommer kl. 16.30 på afdelingerne på plejecentrene. De orienterer sig i vejledningen, der trin for trin beskriver, hvad de skal gøre på dagen.
nummer to

Køkkenmedarbejderne færdigtilbereder maden

Køkkenmedarbejderne går i gang med at tilberede maden, som er leveret fra den kommunale madservice Vores Køkken kort forinden. Tilberedningen består af at færdigtilberede kød eller fisk eller at bage. Hvis menuen fx er frikadeller, leverer Vores Køkken rørt fars, som køkkenmedarbejderne former og steger. Det øger madens friskhed, ligesom beboernes sanser stimuleres, når der dufter af mad.
nummer tre

Køkkenmedarbejderne anretter maden

Køkkenmedarbejderne orienterer sig i instruksen, der beskriver, hvordan retten skal anrettes. Det kan fx være med farverig pynt eller friske grøntsager såsom fintsnittet kål, friske tomater eller hjertesalatblade, der giver retten et frisk udtryk uden at gå på kompromis med næringsværdien. Køkkenmedarbejderne bruger ca. 1,5 time på at færdigtilberede og anrette maden samt rydde op i køkkenet.
nummer fire

Køkkenmedarbejdere spiser med beboerne

Køkkenmedarbejderne spiser med beboerne. De sørger for en god og hyggelig samtale om maden og spørger fx beboerne, om de har prøvet at lave retten før, hvad de selv kunne lide at lave, da de lavede mad osv. Kl. 18.30 siger køkkenmedarbejderne tak for i aften. Plejepersonalet rydder af bordet.

Fælles undervisning giver køkkenmedarbejderne et fælles afsæt

Køkkenmedarbejderne bliver hvert kvartal inviteret til en fælles undervisning. Her øver de sig på at færdigtilberede og anrette de otte nye retter til det kommende kvartal. Undervisningen varer ca. halvanden time og bliver gennemført af en ernæringsassistent fra Vores Køkken. Køkkenmedarbejderne har også modtaget undervisning i at kommunikere med plejecentrenes beboere. De har fx fået gode råd til at facilitere en hyggelig samtale om bordet og til at skabe ro, imødekomme og tale med beboere med demens. Undervisningen er blevet gennemført af en demenskoordinator og har varet fem timer.
 
Køkkenmedarbejderne har ikke en specifik uddannelsesbaggrund men besidder typisk køkkenfaglige kompetencer. Fx er én ved at uddanne sig til ernæringsassistent, mens en anden, der tidligere har arbejdet i et produktionskøkken, nu er i fleksjob.

Madens kvalitet er øget og beboernes appetit er forbedret

Mad- og måltidschefen i Skanderborg Kommune oplever, at madens kvalitet er højnet som følge af ansættelsen af køkkenmedarbejderne. Det skyldes, at medarbejderne har tid til at kræse om maden. Det er også opfattelsen, at beboerne på plejecentrene spiser mere, når maden færdigtilberedes og dufter på plejecentrene. Mad- og måltidschefen fortæller, at køkkenpersonalet samtidig får en mere direkte respons fra borgeren om maden, hvilket køkkenpersonalet kan bruge til at videre udvikle maden.
”Det skaber værdi, at der kommer nogle medarbejdere ud, som ikke har andre opgaver end at lave maden. De har nemlig tid til at kræse lidt ekstra om den. Og det kan beboerne mærke.”
- Conny Thorhauge Rønnov, mad- og måltidschef i Skanderborg Kommune
gode råd

Gode råd fra Skanderborg Kommune

  • Sørg for præcis vejledning til køkkenmedarbejderne i, hvordan maden skal færdigtilberedes, så madens høje kvalitet sikres.
  • Klæd køkkenmedarbejderne på til at møde og tale med beboere med demens. Køkkenmedarbejderne har måske ikke haft kontakt med borgere med demens tidligere og ved ikke nødvendigvis, hvilken betydning demens kan have på adfærd.