xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Faste teams omkring borgerne skal øge stabilitet og tryghed i Kerteminde

I Kerteminde Kommune arbejdes med nye faste teams, der skal gøre det nemmere for borgere og medarbejdere at lære hinanden at kende. Det giver allerede plads til mere nærvær og mindre bureaukrati.

Interview med projektleder Christina Eilrich Svendsen, Kerteminde Kommune

Hvad går jeres projekt ud på?

I projektet, Sammen om gode liv, er visionen at give kommunens ældre borgere individuelt tilrettelagte forløb, der styrker den enkelte borgers livskvalitet og skaber varige ændringer i den måde hjemmeplejen drives på.

Det sker blandt andet ved at lægge mere ansvar ud til frontpersonalet, skære arbejdsgange væk og gennem datadrevet forebyggelse blive bedre til at forudse borgernes sygdomsforværring inden den reelt opstår.

Hvad er det nye i dette projekt?

Vi vil for de samme midler som hidtil hjælpe borgerne bedre, ved at faste tværfaglige teams omkring borgerne både er med til at gøre hverdagen mere tryg og stabil for borgerne og øge arbejdsglæden for medarbejderne.

Det vil blandt andet betyde, at borgerne i højere grad vil opleve, at det er faste medarbejdere, der kommer i deres hjem. Det betyder også, at der lægges mere ansvar ud til vores frontpersonale, der i samarbejde med borgerne, deres pårørende og vores visitatorer kan sammensætte individuelle forløb til den enkelte borger.

Hvor har projektet allerede vist potentiale til at øge omsorg og nærvær?

De nye teams har kun været i gang i få måneder, men allerede nu har vi positive tilbagemeldinger fra vores borgere, der oplever en mere nærværende og individuel tilrettelagt hjælp til at sikre et meningsfuldt liv i deres eget hjem. Vores medarbejdere oplever samtidig en større faglig stolthed ved at gå på arbejde, når vi mindsker bureaukratiet og sætter medarbejdernes faglighed mere i spil.

Når vi kommer mere fast hos borgerne styrker det relationen, og det bliver lettere med tidlig opsporing, fordi medarbejderne kender borger og lettere kan spotte ændringer”  - sygeplejerske i hjemmeplejen i Kerteminde Kommune

Oplever i nogle barrierer med at arbejde på tværs af fagligheder?

Indtil nu har vi ikke stødt på væsentlige barrierer, da både borgere og vores medarbejdere i de tværfaglige teams mener, at den måde vi nu arbejder på, skaber større værdi for borgerne. Samtidig kan vi mærke et større engagement hos de forskellige fagmedarbejdere, der i samspil med de andre fagpersoner i teamet er med til at højne livskvaliteten hos borgerne.

”For mig som medarbejder er det dejligt at opleve, når en borger kommer fra at sidde i sin stol til selv at kunne gå rundt. Det giver en faglig stolthed at følge borgerens udvikling og se, at hun vedligeholder sit funktionsniveau ved at være aktiv i hverdagen” - social- og sundhedshjælper i hjemmeplejen i Kerteminde Kommune

Hvad er potentialet i større tværfaglighed i relation til jeres projekt?

Vi har en klar forventning og ambition om, at den tværfaglige indsats vil nedsætte antallet af indlæggelser hos borgere tilknyttet hjemmeplejen. De tværfaglige teams vil i langt højere grad kunne hjælpe borgerne i deres eget hjem, fordi vi på tværs af fagligheder kan sparre om, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe borgerne.

Hvad er næste skridt?

Som en del af projektet afprøver Kerteminde Kommune også et digitalt værktøj i forhold til tidlig opsporing. Ud fra en lang række parametre og forskellige profiltyper er visionen, at kunne forudse sygdomsforværring hos borgerne inden den reelt opstår. På den måde kan plejeforløbet planlægges langt bedre og hjælpen kan sættes tidligere ind. Det giver en bedre livskvalitet for borgerne og færre hospitalsophold. Så ved at kombinere de tværfaglige teams med langt mere fokus på datadrevet forebyggelse og rehabilitering, er forventningen at effekten af den nye organisering vil blive endnu større.

Opdateret 25 NOV 2021