xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold
Bedre måltider til ældre
Rammer om måltidet

Appetitvækkere forbedrer måltidet for hjemmeboende borgere i Roskilde

I Roskilde Kommune er madchauffører og plejepersonale blevet uddannet som 'appetitvækkere'. Med rollen følger et ansvar for at skabe bedre måltidsoplevelser og være med til at øge appetitten blandt hjemmeboende borgere, som modtager madservice.

Opdateret 11 MAJ 2020

For at vække ældre borgeres appetit og madglæde tog Roskilde Kommune i samarbejde med Det Danske Madhus og Madkulturen i 2017 initiativ til indsatsen 'Appetitvækkere'. 'Appetitvækkere' går ud på, at madchauffører og plejepersonale, der er involveret i enten at levere, anrette eller hjælpe borgerne med at indtage maden, klædes på til at tale med borgerne om maden, anrette maden, dække et indbydende bord og inddrage borgerne, så det føles mere personligt. 

Madchauffører og plejepersonale, der arbejder som appetitvækkere, er blevet klædt på gennem kurset 'Det kulinariske kørekort'. På kurset har madchauffører og plejepersonalet fået viden om sanser, anretning, måltidets rammer og opbygning af forventninger til måltidet. Derudover har de gennem enkle tiltag lært, hvordan de kan vække borgernes appetit. Find tips og tricks til hvordan I kan arbejde med at skabe større appetit og madglæde hos borgere i Madkulturens film her

Appetitvækkerens rolle består af fire elementer

nummer et

Skab en hyggelig atmosfære

Det er appetitvækkerens opgave at gøre madoplevelsen hyggelig og personlig. Det kan fx gøres ved at dække op med et særligt stel eller bestik efter borgerens ønsker. Appetitvækkeren kan derudover øge forventningerne til måltiden ved at tænde stearinlys, dække op med servietter eller sætte blomster på bordet.

nummer to

Anret maden efter borgerens ønsker

Nogle borgere ønsker, at sovsen hældes over kartoflerne, mens andre hellere vil have de forskellige dele hver for sig. Og nogle vil gerne have krydderurter som pynt, andre vil ikke. Det er appetitvækkerens opgave at spørge ind til, hvad borgeren foretrækker, så anretningen bliver optimal og indbydende.
nummer tre

Maden som samtaleemne

Appetitvækkeren kan understøtte borgerens sanser ved at tale om madens smag og duft. Maden kan fungere som samtaleemne, hvis appetitvækkeren præsenterer den med mange tillægsord, fremhæver det særlige ved maden og spørger ind til, hvad borgeren synes om måltidet.
nummer fire

Involver borgeren

Appetitvækkeren kan involvere borgeren, så måltidet føles mere personligt. Borgeren kan fx hjælpe med at anrette maden eller dække bordet. Appetitvækkeren kan også sætte krydderier frem på bordet, så borgeren selv kan krydre sin mad.

Kulinarisk kørekort til personalet

For at blive appetitvækker har 30 udvalgte plejepersoner fra hjemmeplejen i Roskilde Kommune og alle chauffører fra Det Danske Madhus fulgt kurset ’Det kulinariske kørekort’. Madkulturen har arrangeret og gennemført undervisningen. Plejepersonalet, der er udvalgt til kurset, er primært de, der i forvejen udfører ydelsen ’hjælp til indtagelse af mad’ i Roskilde Kommune.  

Kursusforløbet består af to fælles kursusgange, der forløber over to dage hver. Imellem kursusdagene har appetitvækkerne afprøvet de tillærte tiltag og øvet sig i praksis. De erfaringer og oplevelser de har gjort sig i praksis er blevet inddraget i anden kursusgang. Kurserne tager udgangspunkt i anretning af maden og måltidets rammer. Der er fx blevet arbejdet med at etablere en fælles forståelse af ”det gode måltid” på tværs af faggrupper.

I denne film kan du følge to appetitvækkere på arbejde

Øget appetit og bedre måltidsoplevelser

I en evaluering fra 2019 angiver 69% af madchaufførerne og plejepersonalet, at deres uddannelse som appetitvækkere i høj grad har haft positiv betydning for borgernes måltidsoplevelse. Appetitvækkerne fortæller, at kurset har styrket deres fokus på medinddragelse af borgerne. De oplever, at det at tale om maden og medinddrage borgerne øger deres appetit. Desuden er relationen mellem plejepersonale og chauffører styrket og der er skabt en større forståelse af, hvordan de kan samarbejde om at skabe gode madoplevelser for borgerne.

”Plejepersonalet og chaufførerne fortæller, at indsatsen har gjort en stor forskel for borgerne. Chaufførerne og plejepersonalet oplever, at de har fået viden og flere kompetencer om forskellige virkningsfulde tiltag, så borgerne spiser mere mad og får en stærkere måltidsoplevelse.”

- Jens Lykke Hansen, Chefkonsulent i Sekretariat for Social Job og Sundhed

Gode råd fra Roskilde Kommune

gode råd

  • Det er en god idé at gøre udvalgte medarbejdere til særlige videnspersoner – fx ved at give dem et ’kulinarisk kørekort’.
  • Print pjecen ’Appetitvækker – måltidsglæde for borgere i eget hjem’ og lad den ligge fremme, fx i bilen eller på bordet ved et personalemøde. Når pjecen er synlig, kan medarbejderne nemmere orientere sig i, hvilke tiltag de kan anvende for at styrke borgernes måltidsoplevelser.
  • Det er vigtigt, at både chauffører og plejepersonale er med til at forbedre borgernes måltidsoplevelser. De er begge vigtige aktører i arbejdet med borgernes ernæring og livskvalitet.