Forebyggelse på ældreområdet har fået nye rammer og vilkår med ældreloven. Dyk ned i dette videns- og inspirationskatalog, og få idéer til, hvordan I med afsæt i ældreloven kan videreudvikle den forebyggende indsats hos jer.
Hvordan kan I udvikle helhedsplejen hos jer? Bliv klogere i dette videns- og inspirationskatalog.
Aalborg Kommune arbejder målrettet med at styrke samarbejdet mellem forskellige fagligheder gennem bl.a. kompetenceudvikling. Det giver bedre pleje for borgerne og højner medarbejdernes refleksionsniveau og arbejdsglæde i hverdagen.
Middelfart Kommune bruger det digitale screeningsværktøj WIPP-360 til at opspore de borgere, der har allermest brug for en forebyggende indsats. Metoden medvirker til, at kommunen kan udnytte ressourcerne bedst muligt, og samtidig er sundhedskonsulenterne bedre klædt på til at tale med borgeren.
Ældrereformen lægger op til at styrke civilsamfundets rolle, og i Vejle Kommune arbejder man allerede strategisk med at organisere samspillet mellem kommune og civilsamfund. Et samarbejde, der kræver ledelsesmæssig prioritering, spandevis af kaffe, og et helt særligt mindset hos kommunens medarbejdere, hvis det skal lykkes.
Hvordan kan I skabe bedre rammer for socialt udsatte borgere på plejehjem? Bliv inspireret i denne videns- og erfaringsopsamling.
I inspirationskataloget finder du fire casehistorier om, hvordan kommunerne i Vordingborg, Holbæk, Brønderslev og Vallensbæk har arbejdet med at styrke sammenhæng på tværs af ældreplejen gennem organisatoriske indsatser.
Hvordan får man personcentreret omsorg ind i praksis i ældreplejen? Det kan du få inspiration til i dette katalog, hvor du finder fem casehistorier fra forskellige plejehjem og hjemmeplejeenheder. Læs bl.a. om, hvilke redskaber de har taget i brug for at understøtte den personcentrerede omsorg i praksis.
I dette inspirationskatalog kan du læse casehistorier om, hvordan ældreplejen i tre kommuner har brugt forskellige faglige redskaber til at understøtte den faglige ledelse og refleksionskultur. Målet var at blive bedre til at forebygge, håndtere og lære af uforståelig adfærd og voldsomme episoder i ældreplejen.
En guide til kommuner vedrørende forebyggende hjemmebesøg
Vejledningen om forebyggende hjemmebesøg til ældre beskriver opgaven med at planlægge, gennemføre og følge op på forebyggende hjemmebesøg til ældre. Vejledningen er målrettet forebyggelseskonsulenter, som arbejder med området.
Evalueringen giver et statusbillede af forebyggende hjemmebesøg i 2023 i forhold til, hvordan indsatsen fungerer i praksis, hvilken betydning den opleves at have for borgerne, og hvordan kommunerne organiserer besøgene i sammenhæng med øvrig ældrepleje og sundhedsfremmende indsatser.
Beboerkonferencen er en systematisk mødeform, hvor ledere og medarbejdere mødes for at blive klogere på en borger ved sammen at fortælle, lytte og reflektere gennem en struktureret proces.
Sundhedsstyrelsen har afholdt webinaret ”Trivsel for både medarbejdere og borgere”. Webinaret kan ses her på siden.
Sundhedsstyrelsen har afholdt webinaret ”Styrk samarbejdet med borgere og pårørende i faste teams”. Webinaret kan ses her på siden.
Sundhedsstyrelsen har afholdt webinaret ”Styrk trivslen gennem faglig ledelse”. Webinaret kan ses her på siden.
”Mit hjem-listen” og ”Diamanten” er to redskaber udviklet til hjemmeplejen, som skal styrke borgerens oplevelse af hjemlighed, selvbestemmelse og værdighed.
I lyset af ældrereformen har Videnscenter for ældrepleje fået undersøgt, hvor mange ledere der er i ældreplejen, og hvad der karakteriserer dem i forhold til anciennitet, alder, uddannelseslængde og tidligere beskæftigelse i kommunen.
Hvad siger borgere og pårørende til at modtage ældrepleje fra faste, tværfaglige og selvstyrende teams? Og hvilke faktorer lægger de vægt på i forhold til at modtage ældrepleje? Bliv klogere i denne analyse fra VIVE.
Videnscenter for ældrepleje har i samarbejde med Rambøll Management Consulting gennemført en undersøgelse af, hvordan ni kommuner har arbejdet med at styrke den måde de dokumenterer på i ældreplejen, så den bliver mere meningsfuld for medarbejderne.