Maksimale ventetider for kræft- og hjertesygdomme i juni 2017
Regionerne har sendt indberetninger ind til Sundhedsstyrelsen om overholdelsen af de maksimale ventetider vedrørende patienter med kræft- og hjertesygdom. Der var 35 overskridelser af ventetiderne i juni 2017.
Regionerne har sendt indberetninger ind til Sundhedsstyrelsen om overholdelsen af de maksimale ventetider vedrørende patienter med kræft- og hjertesygdom. Der var 35 overskridelser af ventetiderne i juni 2017.
Den manglende overholdelse af de maksimale ventetider fordeler sig sådan:
32 hændelser, som vedrører kræftsygdom, i Region Midtjylland
2 hændelser, som vedrører kræftsygdom, i Region Syddanmark
1 hændelse, som vedrører kræftsygdom, i Region Hovedstaden
Der er ingen indberetninger af overskridelser vedrørende hjertesygdom fra de 5 regioner.
Region Midtjylland har oplyst til Sundhedsstyrelsen, at overskridelsen af den maksimale ventetid for de 32 patienter skyldes kapacitetsproblemer og en samtidig menneskelig fejlhåndtering af henvisningerne til klinisk mammografi på Røntgen og Skanning, Aarhus Universitetshospital i perioden fra den 23. maj 2017 til den 16. juni 2017. 31 patienter modtog derfor klinisk mammografi 1-7 dage ud over den maksimale ventetid og tre af de 31 patienter blev efter klinisk mammografi henvist til yderligere udredning for brystkræft.
Sundhedsstyrelsen ser med stor alvor på overskridelserne. Det er meget vigtigt, at personalet kender til bekendtgørelsen om de maksimale ventetider og de procedurer, der gælder på området, så patienternes rettigheder sikres. Sundhedsstyrelsen konstaterer samtidig, at regionen fremadrettet har taget hånd om situationen. Regionen har oplyst, at proceduren i forbindelse med indkaldelse af patienter er blevet indskærpet over for de personer, der håndterer opgaven. Desuden er den lokale retningslinje for håndtering af maksimale ventetider til klinisk mammografi ved mistanke om brystkræft blevet justeret. Den interne kvalitetskontrol er også revideret for at forhindre lignende fejl.
Region Syddanmark har oplyst til Sundhedsstyrelsen, at overskridelsen af den maksimale ventetid for den ene af de to patienter, der er nævnt ovenfor, vedrører tilbud om koloskopi i forbindelse med screening for tarmkræft. Patienten fik tilbudt en tid 398 dage for sent som følge af en IT-fejl i relation til overførsel af svar på prøve. Fejlen blev opdaget ved en systematisk gennemgang af de negative prøvesvar, som følge af en tilsvarende overskridelse i marts måned. Borgeren havde ikke cancer.
Region Syddanmark har oplyst, at den anden overskridelse af den maksimale ventetid for 1 patient skyldes en menneskelig fejl i håndteringen af en henvisning til udredning i Diagnostisk pakkeforløb for patienter med uspecifikke symptomer på alvorlig sygdom, der kunne være kræft. Overskridelsen var på 3 dage. Regionen oplyser, at der er taget de nødvendige ledelsesmæssige foranstaltninger for at sikre, at fejlen ikke sker igen.
Region Hovedstaden har oplyst til Sundhedsstyrelsen, at overskridelsen af den maksimale ventetid for 1 patient skyldes registreringsfejl og en menneskelig fejl i forbindelse med håndteringen af henvisning til udredning for malignt melanom. Ventetiden er overskredet med 11 dage. Borgeren havde ikke cancer.
Regionen har oplyst Sundhedsstyrelsen om, at ledelsen og hospitalet tager overskridelsen alvorligt, og at klinikledelsen vil gennemgå de interne procedurer.
Sundhedsministeriet indførte fra den 1. februar 2012 skærpede krav til regionernes indberetning om overholdelse af bekendtgørelsen om maksimale ventetider. Kravene indebærer, at regionerne hver måned skal oplyse Sundhedsstyrelsen om, hvorvidt de har overholdt reglerne om de maksimale ventetider i forhold til de konkrete patienter, der er blevet henvist til undersøgelse og behandling.