Maksimale ventetider for kræft- og hjertesygdomme for maj 2017
Regionerne har indsendt indberetninger til Sundhedsstyrelsen, i forhold til om de maksimale ventetider vedrørende patienter med kræft- og hjertesygdom er blevet overholdt. Der var 29 overskridelser af ventetiderne i maj 2017.
Regionerne har indsendt indberetninger til Sundhedsstyrelsen, i forhold til om de maksimale ventetider vedrørende patienter med kræft- og hjertesygdom er blevet overholdt. Der var 29 overskridelser af ventetiderne i maj 2017.
Den manglende overholdelse af de maksimale ventetider fordeler sig således:
- 26 hændelser, som vedrører kræftsygdom, i Region Hovedstaden
- 2 hændelser, som vedrører kræftsygdom, i Region Midtjylland
- 1 hændelse, som vedrører kræftsygdom, i Region Sjælland
Der er ingen indberetninger af overskridelser vedrørende hjertesygdom fra de 5 regioner.
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden har oplyst til Sundhedsstyrelsen, at overskridelserne af de maksimale ventetider for 22 personer vedrører tilbud om forundersøgelse i forbindelse med tyk- og endetarmskræft. For 2 kvinder vedrører overskridelserne tilbud om forundersøgelse til brystkræft og for 2 kvinder vedrører overskridelserne tilbud om behandling af brystkræft. De i alt 26 personer fik tilbudt en tid til enten forundersøgelse eller behandling mellem 1 og 7 dage for sent. Regionen oplyser, at overskridelserne skyldes manglende kapacitet på hospitalerne.
Reglerne siger, at regionen skal tilbyde en dato for forundersøgelse senest 14 dage efter, at der er opstået mistanke om kræft. Derudover skal regionen tilbyde tid til behandling senest 14 dage efter patienten har givet samtykke til behandlingstilbud og senest 28 dage fra den dato sygehuset har modtaget henvisning til behandling. Hvis regionen ikke kan det, skal patienten have tilbud om henvisning til en forundersøgelse eller behandling på et sygehus i en anden region, et privat sygehus her i landet eller et sygehus i udlandet, som kan tilbyde behandlingen inden for den fastsatte maksimale ventetid.
”I Sundhedsstyrelsen ser vi med stor alvor på at regionen har haft utilstrækkelige procedurer for overholdelse af de maksimale ventetider. Borgerne skal have fuld tillid til, at procedurer og rettigheder bliver overholdt. Vi har haft en dialog med Region Hovedstaden, og har bedt om en yderligere redegørelse i forhold til baggrunden for overskridelserne samt hvilke tiltag og ledelsesmæssige skridt regionen vil iværksætte for at sikre, at patienternes rettigheder overholdes”, siger enhedschef Janet Samuel, Sundhedsstyrelsen.
Regionen Hovedstaden oplyser, at der er taget ledelsesmæssige skridt i forhold til de proces- og kapacitetsmæssige udfordringer.
Region Hovedstanden har endvidere indberettet en overskridelse af de maksimale ventetider for april 2017. Overskridelsen vedrører tilbud om behandling af brystkræft.
Region Midtjylland
Region Midtjylland har oplyst til Sundhedsstyrelsen, at overskridelsen af den maksimale ventetid for begge patienter vedrører strålebehandling af kræft i skjoldbruskkirtlen. Patienterne fik tilbudt en tid hhv. 2 og 10 dage for sent. Region Midtjylland oplyser, at begge overskridelser skyldes fejlfortolkning af beregningerne af de maksimale ventetider. Regionen oplyser endvidere, at for at undgå lignende hændelser, har ledelsen på afdelingen indskærpet reglerne om maksimale ventetider overfor de visiterende enheder. Derudover indgår afdelingen pr. 1. april 2017 i regionens monitoreringssystem for de maksimale ventetider, som fremover kan advare afdelingerne om patienter, der er i risiko for at overskride de maksimale ventetider.
Region Sjælland
Region Sjælland har oplyst til Sundhedsstyrelsen, at overskridelsen af den maksimale ventetid for 1 patient vedrører tilbud om medicinsk behandling efter operation i forbindelse med tarmkræft. Patienten fik tilbudt en tid til behandling 3 dage for sent. Regionen oplyser, at overskridelsen af den maksimale ventetid skyldes menneskelige fejlhåndteringer i hhv. fremsendelse af henvisning til afdelingen samt den efterfølgende håndtering i afdelingen. Region Sjælland oplyser, at afdelingens sekretærer undervises i de maksimale ventetider samt i monitorering af disse via regionens Pakkemonitorerings- og Varslingssystem, for herved at undgå lignende hændelser fremadrettet.
Sundhedsministeriet indførte fra den 1. februar 2012 skærpede krav til regionernes indberetning om overholdelse af bekendtgørelsen om maksimale ventetider. Kravene indebærer, at regionerne hver måned skal oplyse Sundhedsstyrelsen om, hvorvidt de har overholdt reglerne om de maksimale ventetider i forhold til de konkrete patienter, der er blevet henvist til undersøgelse og behandling.