xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold
English

Lad musikken være din rus!

Sundhedsstyrelsen gennemfører igen i år kampagnen Music Against Drugs sammen med Roskilde Festival og Dansk Live. Formålet er at få unge festival- og koncertgængere til at undgå stoffer og holde igen med alkohol

17 MAJ 2018

Sundhedsstyrelsen gennemfører igen i år kampagnen Music Against Drugs sammen med Roskilde Festival og Dansk Live. Formålet er at få unge festival- og koncertgængere til at undgå stoffer og holde igen med alkohol

Hvis du har været til livekoncert, ved du sikkert, hvordan musikken både kan give kuldegysninger og øjeblikke af ren lykkefølelse. Musikken udgør nemlig i sig selv en rus, og den opleves bedst, hvis man undgår stoffer og store branderter. 

Det er budskabet bag Music Against Drugs-kampagne ”Under the Influence of Music”, som i år har særligt fokus på live-musik og på, at musik kan udløse stoffet dopamin, som giver en følelse af lykke. Kampagnens primære målgruppe er det unge publikum, som ikke har prøvet stoffer før, men som kan blive fristet, når de er på festival eller til koncert. 

”Når unge eksperimenterer med stoffer for første gang, sker det oftest til fest eller i byen, og det sker typisk i sammenhæng med alkohol. Vores mål er at påvirke de unges holdninger til stoffer på festivaller og i nattelivet og samtidig arbejde med viden og holdninger blandt medarbejdere og ledere, fortæller Maria Koch Aabel fra Sundhedsstyrelsen, der er projektleder for Music Against Drugs kampagnen. 

Hvorfor gør musik os glade?

For at finde ud af, hvorfor musikken påvirker os, som den gør, har kampagnen allieret sig med en række eksperter, blandt andet jazzmusiker og hjerneforsker Peter Vuust. 

I en række podcasts undersøger han sammen med L.I.G.A’s trommeslager Ihan Hayder, hvilke musikalske fællestræk, der er i nogle af de mest streamede hits fra festivalsaktuelle kunstnere. Hvorfor får vi Carpark Norths ’32’ på hjernen? Hvorfor mangler der et stortrommeslag i MØ’s ’Final Song’? Og er Hugo Helmigs ’Please Don’t Lie’ i virkeligheden er et eksempel på, at vi har musik for at tiltrække det andet køn?

Udover podcastserien bliver der i dag offentliggjort en kampagnevideo, hvor Peter Vuust og Ihan Hayder sammen med stagecoach Kristian Koch og sangskriver Engelina Andrina undersøger, hvordan musikken påvirker kroppen, og hvorfor den giver os lyst til at danse og skråle med.  

Nemmere at sige nej 

Evalueringen af sidste års kampagne viste, at indsatsen har en stor effekt, og at halvdelen af unge festivalgæster efterfølgende gav udtryk for, at kampagnen gør det nemmere at sige nej til stoffer. 

”Vi kan se, at en langvarig, fælles indsats nytter, og at festivaller og musikmiljøet er en rigtig stærk afsender. Derfor giver det rigtig god mening at gentage kampganen i de miljøer”, siger Maria Koch Aabel. 

Kampagnen blev første gang gennemført i 2003 på Roskilde Festival og er siden udvidet til en lang række festivaler og spillesteder over hele landet.

Læs mere om kampagnen på againstdrugs.dk.