Gå til hovedindhold

Music Against Drugs-kampagnen fortsætter på spillesteder

Music Against Drugs-kampagnen har kørt på en lang række musikfestivaler i løbet af sommeren, og nu er det så spillestedernes tur. Man vil i løbet af efteråret kunne møde kampagnen på spillesteder hen over hele landet med et klart budskab om at lade musikken være rusen.

Music Against Drugs-kampagnen har kørt på en lang række musikfestivaler i løbet af sommeren, og nu er det så spillestedernes tur. Man vil i løbet af efteråret kunne møde kampagnen på spillesteder hen over hele landet med et klart budskab om at lade musikken være rusen.

Tusindvis af glade festival-publikummer var vidne til et hjerne-eksperiment, da bandet Phlake åbnede Orange Scene på årets Roskilde Festival. På storskærmene kunne man nemlig følge den effekt, som Phlake’s musikhavde i hjernen på en dedikeret fan - live. 

Nannas hjerne var live på storskærm, da Phlake åbnede Orange Scene 

Den dedikerede fan hed Nanna, og hun stod midt blandt publikum iført en hjernescanner, der transmitterede impulser direkte fra Nannas hjernebark til storskærmene. Eksperimentet var en del af kampagnen Music Against Drugs og  skulle vise unge, at musikkens påvirkning kan være tilstrækkelig i sig selv. Eksperimentet blev overvåget af hjerne-forsker Troels W. Kjær, som stod ved siden af Nanna foran Orange Scene. 

” Årets kampagne tager afsæt i, at musikken gør noget ved os. Den bevæger os og skaber følelser. Budskabet er meget simpelt, at musikken er en rus i sig selv”, siger Maria Koch Aabel, specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen.

Music Against Drugs er en holdningskampagne drevet af Sundhedsstyrelsen, Dansk Live og Roskilde Festival. Formålet er at forebygge unges eksperimenter med rusmidler på festivaler og spillesteder. Målgruppen er unge i aldersgruppen 16-24 år – særligt dem med interesse for musik, der tager på festival eller til koncerter på spillesteder. 

Kampagnen har i år deltagelse af mere end 60 spillesteder og festivaler landet over.



Relaterede nyheder