
Undervisningsmateriale til 5.-7. klasse
På denne side finder du gratis undervisningsmaterialer, som kan bruges af fagpersoner som fx lærere, SSP-konsulenter, AKT-lærere og sundhedskonsulenter, til at forebygge nikotinbrug blandt børn og unge ved at styrke positive fællesskaber og elevernes sociale kompetencer til fx at modstå gruppepres og sige nej til tobak og nikotin.
Du finder også materialer, som kan bruges i skole-hjem-samarbejdet med forældre.
Materialerne henvender sig til 5.-9. klassetrin og er udviklet, så du kan tilpasse dem til den enkelte klasse – uanset om der allerede er erfaring med nikotinprodukter eller ej.
I Fællesskab på hjernen indgår nikotin ikke, mens nikotin behandles som tema i Nikotin på hjernen og i Nikotin på sociale medier.

Undervisningsmateriale til 5.-7. klasse

Undervisningsmateriale til 6.-7. klasse

Undervisningsmateriale til 7.-9. klasse

Bliv klædt på med viden og redskaber til, hvordan du kan tale med børn og unge om tobak og nikotin.
Herunder kan du finde materialer, der støtter samarbejdet mellem skole og hjem i forebyggelsen af børn og unges brug af tobaks- og nikotinprodukter.
Forældrekontrakten har til formål, at forældre i en klasse sammen kan bakke op om røg- og nikotinfrie rammer i hjemmet og fritiden.
Forældrene forpligter sig overfor hinanden til at modvirke, at børn i klassen starter på nikotinprodukter.
Her kan du se et forslag til en besked, du som fagperson kan sende til forældre på AULA.
Den giver information om indsatsen og leder forældre ind på Sundhedsstyrelsens side til forældre, hvor de kan finde materialer, der støtter dem i dialogen om nikotin med deres børn.
Denne side kan du som fagperson henvise forældre til. På siden findes en guide til forældre samt mere viden om nikotin, dets virkning og gode råd til dialogen om nikotin mellem barn og forældre.
Her kan du finde en præsentation om børn og unges brug af nikotinprodukter, som du kan bruge til forældremøder.
Præsentationen indeholder bl.a. viden om nikotin og afhængighed, de forskellige nikotinprodukter, børn og unges møde med nikotin på sociale medier og har samlet gode råd til dialogen om nikotin mellem barn og forældre.
Materialerne henvender sig til 5.-9. klassetrin. Klassetrinene er vejledende, da der kan være stor forskel på, hvilke erfaringer børn og unge har med tobak og nikotin helt ned på klasseniveau. Det betyder, at udbredelsen af produkterne kan være stor i én klasse, mens den kan være mindre i en anden klasse på samme klassetrin i samme lokalområde.
Der er en vigtig balance mellem på den ene side at oplyse om tobak og nikotin og de konsekvenser, der kan være ved at bruge produkterne, og på den anden side ikke inspirere børn og unge til at bruge produkterne. Derfor er det vigtigt, at børn og unge, som endnu ikke har stiftet bekendtskab med nikotin i deres hverdag og fællesskaber, ikke introduceres for og inspireres til at bruge produkterne.
Det er op til dig som fagperson at vurdere, om det er aktuelt at tale med eleverne om tobak og nikotin, eller om snakken udelukkende skal handle om fællesskab og sociale dynamikker. Her er det vigtigt, at du som fagperson tager højde for, i hvilken udstrækning de unge har erfaring med tobaks- og nikotinprodukter, og hvor udbredte produkterne er lokalt.
Du kan frit vælge at bruge alle materialerne eller blot dem, du vurderer, der giver mening at arbejde med i lige netop den klasse eller gruppe af børn og unge, du arbejder med. Materialerne kan bruges uafhængigt af hinanden og i den rækkefølge, der giver mest mening for dig – der er ingen fastlagt rækkefølge. De korte dilemmafilm kan for eksempel bruges som samtalestartere og kombineres med dialogkort, plakater eller klassekontrakter.
Dilemmafilmene zoomer ind på nogle af de dilemmaer, børn og unge kan opleve i en tid, hvor fællesskabet får større og større betydning. Der er forventninger både fra dem selv og andre, og de får i højere grad brug for at sætte grænser over for venner og jævnaldrende. Det kan føles som om, der er meget på spil, og argumenter for og imod, kæmper løs i hjernen.
Hvad betyder det at være en god ven?
Hvordan siger man nej, når man før har sagt ja?
Hvordan siger man nej på en god måde?
Webinar om materialepakke til lokal forebyggelse af nikotinafhængighed blandt børn og unge
Kræftens Bekæmpelse har udviklet et gratis undervisningsforløb om røg og nikotin til 7.-9. klasse. I forløbet får eleverne viden om risici ved brug af nikotinprodukter. Derudover er målet, at de får handlekompetence til at modstå gruppepres og skabe rummelige fællesskaber, og at de får styrket deres kritiske sans overfor markedsføring af nikotinprodukter.
Materialet er skræddersyet til danskfaget. Det indeholder lærervejledninger og forskellige typer af materialer, som kan opgives til eksamen. Der er bl.a. film, artikler, en novelle og en podcast og opgaver, som involverer eleverne og skaber refleksion.
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en række materialer om unge og nikotin, herunder postkort, foldere, plakater, reels m.m., som kommuner, organisationer og foreninger kan bruge.
Vil du vide mere?