
Nikotin på hjernen
Undervisningsmateriale til 6.-7. klasse
Her finder du undervisningsmaterialer målrettet 5.-7. klassetrin, der sætter fokus på det gode fællesskab – uden at nikotin indgår som tema. Klassetrinene er vejledende, da der kan være stor forskel på, hvilke erfaringer børn og unge har med tobak og nikotin.
Øvelserne lægger op til dialog og refleksion blandt eleverne om, hvad der skaber et sundt og inkluderende fællesskab – og hvordan man håndterer gruppepres, sætter egne grænser og siger fra på en meningsfuld måde. Øvelserne i Fællesskab på hjernen er særligt relevante for klasser, der endnu ikke har erfaring med tobaks- og nikotinprodukter.
Sundhedsstyrelsen har udviklet en guide til fagpersoner, der klæder dig på med viden og redskaber til, hvordan du kan tale med børn og unge om tobak og nikotin:
Se eksempler på materialerne her
Fællesskab, forskellighed og det at sige fra
Øvelserne giver børn og unge indsigt i de mekanismer, der påvirker deres fællesskaber – særligt når emner som nikotin og andre rusmidler bliver aktuelle. De lærer at skabe sunde fællesskaber, sige fra og hvordan man undgår at presse hinanden.
Du kan vælge at bruge alle øvelser eller vælge dem, som passer bedst til dine elever – der er ingen rigtig rækkefølge. De korte dilemmafilm kan for eksempel bruges sammen med dialogkort, plakater eller en fælles klassekontrakt.
Øvelserne er særligt velegnede til samfundsfagets vidensområde vedrørende socialisering samt emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.
Øvelser til Nikotin på hjernen?
Dilemmafilm
Dilemmafilmene udforsker, hvordan det kan være svært at navigere i venskaber, der ændrer sig og i fællesskabets omgang med nikotinprodukter.
Filmene og øvelserne tager 5-10 minutter pr. film. Alle ser filmen(e) sammen, og den voksne samler op i plenum. Øvelsen kan med fordel bruges som indledning eller opfølgning på de øvrige øvelser.
Nikotin på hjernen?
Gennem øvelsen får børnene reflekteret over, hvorfor nogen starter på nikotin, de konsekvenser, det kan have at starte, og hvorfor nogen kan have svært ved at stoppe.
Øvelsen tager 20-25 minutter og varierer mellem gruppe- og plenumformat og kan med fordel bruges som startøvelse.
Det kan være svært at sige nej
Hjælp Julie med at finde gode måder at sige nej til at prøve en vape til personer, hun har forskellige relationer til. Øvelsen tager 10-15 minutter.
Den voksne læser forskellige scenarier op, og børnene tager stilling til og inspireres af materialet til at finde gode måder at sige fra på.
Gennem øvelsen reflekterer børnene over, hvordan et ydre eller indre pres kan påvirke deres valg og handlinger.
Dialogkort om fællesskab og nikotin
Med dialogkortene skal børnene reflektere og svare på spørgsmål om forskellige aspekter af positive fællesskaber og grænsesætning over for venner. Øvelsen tager 10-15 minutter.
Børnene er fysisk aktive og går mellem hinanden med dialogkort i hånden. Dette danner grundlag for, at den voksne faciliterer en handleanvisende opsamling i plenum.
Venner i klemme
Hjælp fire fiktive unge gennem fire situationer, hvor de selv eller andre kommer i klemme i fællesskabet.
Børnene får reflekteret over, hvorfor det nogle gange kan være svært at gøre det, “de voksne synes er rigtigt”.
Øvelsen tager 25-30 minutter og er et digitalt format, hvor der varieres mellem par-, gruppe- og plenumformat.
Afhængig?
I øvelsen stifter børnene bekendtskab med, hvordan symptomer på afhængighed af nikotin kan komme til udtryk i tanker og adfærd.
Børnene kommer også til at forholde sig til de konsekvenser, som symptomerne på nikotinafhængighed kan have.
Øvelsen tager 15-20 minutter og varierer mellem gruppe- og plenumformat.
Klassekontrakt: Klassens fælles regler om røg og nikotin
I øvelsen skaber klassen en fælles forståelse af og aftale om, hvilke værdier og hvilken adfærd, der skal danne grundlag for det gode fællesskab i deres klasse, herunder også i forhold til brug af tobak og nikotin.
Øvelsen tager 15 minutter og varierer mellem gruppe- og plenumformat. Klassekontrakten kan være en god opsamling på samtalen i klassen og kan med fordel tages op på et efterfølgende forældremøde.
Dilemmafilm
Dilemmafilmene udforsker, hvordan det kan være svært at navigere i venskaber, der ændrer sig og i fællesskabets omgang med nikotinprodukter.
Film og øvelse kan med fordel bruges som indledning eller opfølgning på de øvrige øvelser.
Hvad betyder det at være en god ven?
Hvordan siger man nej, når man før har sagt ja?
Hvordan siger man nej på en god måde?
Vil du vide mere?



