Musikfestivaler sætter rammer for stoffer og teenagedruk
Festivaler over hele landet gennemfører igen i år en holdningskampagne mod narkotika. 13 festivaler og alle Grøn Koncert-arrangementer gennemfører desuden en kampagne mod teenage-druk, der sætter fokus på aldersgrænser for udskænkning og salg af alkohol.
Festivalerne- og spillestedernes interesseorganisation Dansk Live samt Roskilde Festival er afsender på kampagnerne, som er produceret i samarbejde med Sundhedsstyrelsen. Samarbejdet er båret af et ønske om at få unge til at tænke sig om i de fest-sammenhænge, hvor de kan blive fristet til at prøve stoffer. For de yngstes vedkommende råder kampagnen til ikke at drikke så meget, så hele oplevelsen ryger i vasken.
Kampagnen om stoffer har budskabet ”Don´t let others speak your mind” og vil dermed opfordre unge til at stå ved deres egne holdninger. Kampagnen vil give unge modet til at sige deres egen mening og ikke lade sig påvirke af gruppepresset. Også når det gælder brug af stoffer.
Kampagnen mod teenage-druk har budskabet ”Mindre Druk. Mere Fest” og som mål: at barpersonalet overholder udskænkningsreglerne, at forældrene tager en snak med deres børn om alkohol inden festivalen går i gang, og at de unge ved, at der bliver passet godt på dem på festivalen.
Tidligere års evalueringer viser, at publikum og de mange frivillige på festivalerne bakker op om kampagnerne, og at kampagnerne har stor visuel gennemslagskraft. Evalueringen af årets kampagner forventes offentliggjort ultimo oktober 2013.
Festivalerne- og spillestedernes interesseorganisation Dansk Live samt Roskilde Festival er afsender på kampagnerne, som er produceret i samarbejde med Sundhedsstyrelsen. Samarbejdet er båret af et ønske om at få unge til at tænke sig om i de fest-sammenhænge, hvor de kan blive fristet til at prøve stoffer. For de yngstes vedkommende råder kampagnen til ikke at drikke så meget, så hele oplevelsen ryger i vasken.
Kampagnen om stoffer har budskabet ”Don´t let others speak your mind” og vil dermed opfordre unge til at stå ved deres egne holdninger. Kampagnen vil give unge modet til at sige deres egen mening og ikke lade sig påvirke af gruppepresset. Også når det gælder brug af stoffer.
Kampagnen mod teenage-druk har budskabet ”Mindre Druk. Mere Fest” og som mål: at barpersonalet overholder udskænkningsreglerne, at forældrene tager en snak med deres børn om alkohol inden festivalen går i gang, og at de unge ved, at der bliver passet godt på dem på festivalen.
Tidligere års evalueringer viser, at publikum og de mange frivillige på festivalerne bakker op om kampagnerne, og at kampagnerne har stor visuel gennemslagskraft. Evalueringen af årets kampagner forventes offentliggjort ultimo oktober 2013.