Gå til hovedindhold

Ældreomsorg - holdninger, omgangstone & etik

Samarbejde og kommunikation mellem personale og ældre modtagere af hjælp behandles i publikationen, der opfordrer og inspirerer ledere og medarbejdere på plejeområdet til at se ind ad egne vinduer, drøfte holdninger og menneskesyn, samt hvordan dette udmønter sig i omgangstonen og relationerne mellem personale og plejemodtagere.

Dokument

Ældreomsorg - holdninger, omgangstone & etik

Om udgivelsen

Ældreomsorgen i Danmark skal bidrage til at skabe sammenhæng i tilværelsen for mennesker, som er afhængige af hjælp til dagligdagens gøremål. Mennesker i den situation har krav på at blive mødt med respekt, nærvær og ligeværdighed af omsorgssektorens personale.

Men selv i de bedste plejehjem og -centre kan der ske fejl og svigt. Det er derfor vigtigt løbende at sikre en ordentlig adfærd og omgangstone og være opmærksom på eventuelle uheldige udviklinger i personalegruppen og den faglige kultur på stedet.

Hensigten med publikationen er at inspirere ledere og medarbejdere på det enkelte plejecenter til at se ind ad egne vinduer, drøfte holdninger og menneskesyn, samt hvordan dette udmønter sig i omgangstonen og relationerne mellem personale og plejemodtagere.

Fagpersoner med særlig viden om og indsigt i ældresektoren opridser en række problemstillinger på området og peger samtidig på måder at håndtere dem.

Der bringes desuden uddrag fra samtaler med ledere, medarbejdere og ældre om roller og samspil i ældreplejen. Samtalerne med svækkede ældre giver bl.a. indtryk af deres ønsker og forventninger til den hjælp, der ydes, samt indblik i en hverdag med - for nogles vedkommende - meget store begrænsninger og dermed dyb afhængighed af hjælp og samtidig disse menneskers ønsker og forventninger til den hjælp, der ydes.


Ældre