Frivillige skaber bedre kontakt til sundhedsvæsenet for udsatte borgere
Frivillige hjælpere kan gøre en stor forskel for de mest udsatte borgeres adgang til at bruge sundhedsvæsenet og sundhedstilbud. Evalueringen af et projekt viser, at de borgere, der får tilknyttet en såkaldt navigator, får større trivsel og bedre overblik over deres behandlingsforløb.
Sundhedsstyrelsen har evalueret et 3-årigt projekt, hvor et korps af frivillige har støttet de mest udsatte borgere fra kommunen i kontakten til sundhedsvæsenet og i brugen af sundhedstilbud i kommunen. De udsatte borgere fik hjælp fra en frivillig, en såkaldt navigator, der har hjulpet og støttet dem til blandt andet at benytte de eksisterende sundhedstilbud i kommunen.
”Projektet viser, hvor vigtigt det er at fokusere på kontakten til sundhedsvæsenet og på at finde vej til sundhedstilbud i kommunen for udsatte borgere. De borgere, som har svært ved at navigere i behandlings- og rehabiliteringsforløb, bliver ofte i disse forløb, hvis de får hjælp til de praktiske udfordringer og har en person at tale med om deres bekymringer og tanker om deres sygdom og sygdomsforløb”, siger akademisk medarbejder Tue Kristensen.
Det er Kerteminde, Ishøj og Kolding Kommune samt Patientforeningen ”Sjældne Diagnoser”, der fra 2015 til 2018 har arbejdet med at tilknytte frivillige navigatorer til udsatte borgere, som er sårbare på en måde, der har betydning for deres behandlingsforløb. Der blev i alt rekrutteret 145 borgere til et navigatorforløb, hvoraf 135 har gennemført forløbet. Og indsatsen virker, viser evalueringen. Både navigatoren og borgeren får noget ud af forløbet. Den frivillige udvikler sig personligt, og borgeren får en særlig hjælp og støtte.
”Vi håber, at erfaringerne fra de fire organisationer vil blive brugt af andre kommuner til at gennemføre lignende indsatser for udsatte borgere, så de får en bedre hjælp til at forstå og bruge sundhedsvæsenet og kommunens egne sundhedstilbud. Det er jo rigtig gode resultater, som svarer til lignende initiativer fra blandt andet Kræftens Bekæmpelse og Region Hovedstaden” siger Tue Kristensen.
De frivillige, der meldte sig som navigatorer, var primært pensionister, men der har også været studerende og borgere med fuldtidsjob. De har alle fået undervisning og supervision i rollen som navigator. Hver navigator har fået tilknyttet flere borgere, og erfaringerne viser, at et godt tillidsforhold mellem navigatoren og borgeren skabes ved et godt match, for eksempel ud fra alder, køn, fælles interesser eller kompetencer. Den rolle, som navigatoren oftest har fået, er at være sparringspartner for borgeren og en brobyggende rolle mellem ”systemet” og borgeren.