Maksimale ventetider for kræft- og hjertesygdomme for april 2016 (opdatering)
Opdatering 21. juni 2016: Sundhedsstyrelsen har i juni 2016 modtaget 1 indberetning om overholdelsen af maksimale ventetider vedrørende patienter med kræft- og hjertesygdom, fra Region Hovedstaden for april 2016.
Opdatering 21. juni 2016: Sundhedsstyrelsen har i juni 2016 modtaget 1 indberetning om overholdelsen af maksimale ventetider vedrørende patienter med kræft- og hjertesygdom, fra Region Hovedstaden for april 2016.
Region Hovedstaden har oplyst til Sundhedsstyrelsen, at overskridelsen af den maksimale ventetid var på 6 dage og vedrørte ventetid til operation for tyktarmskræft. Overskridelsen skyldtes en procedurefejl.
Region Hovedstaden har oplyst til Sundhedsstyrelsen, at det pågældende hospital har iværksat tiltag, så lignende hændelser ikke forventes at gentage sig.
Indberetningen fra juni skal ses i tillæg til nedenstående, så der dermed samlet var 5 overskridelser af ventetiderne i april 2016.
Regionerne har indsendt indberetninger til Sundhedsstyrelsen, om de maksimale ventetider vedrørende patienter med kræft- og hjertesygdom er blevet overholdt. Der var 4 overskridelser af ventetiderne i april 2016.
Den manglende overholdelse af bekendtgørelsen om de maksimale ventetider fordeler sig i april 2016 sådan:
- 1 hændelse, som vedrører kræftsygdom, i Region Nordjylland
- 2 hændelser, som vedrører kræftsygdom, i Region Midtjylland
- 1 hændelse, som vedrører kræftsygdom, i Region Syddanmark
De øvrige regioner har ikke indberettet overskridelser vedrørende kræftsygdom, og der er ingen indberetninger af overskridelser vedrørende hjertesygdom.
Region Nordjylland har oplyst til Sundhedsstyrelsen, at overskridelsen af den maksimale ventetid for 1 patient vedrører forundersøgelse for kræft i knogler/bløddele. Patienten blev tilbudt en tid 6 dage for sent, og overskridelsen skyldes manglende tid til radiologisk undersøgelse. Region Nordjylland har oplyst til Sundhedsstyrelsen, at ledelsen har iværksat tiltag på det pågældende hospital, så lignende hændelser ikke forventes at gentage sig.
Region Midtjylland har oplyst til Sundhedsstyrelsen, at overskridelsen af den maksimale ventetid for den ene patient vedrører forundersøgelse for tarmkræft. Patienten blev tilbudt en tid 16 dage for sent, og overskridelsen skyldes en menneskelig fejl ved håndtering af henvisningen. Region Midtjylland har oplyst til Sundhedsstyrelsen, at der er taget ledelsesmæssige skridt for at sikre sammenhæng mellem afsnittene, og for at visitationslisterne indeholder korrekte oplysninger.
Overskridelsen af den maksimale ventetid for den anden patient i Region Midtjylland vedrører pallierende strålebehandling. Patienten blev tilbudt en tid 14 dage for sent, og overskridelsen skyldes menneskelige fejl, og at arbejdsgange ikke er blevet overholdt. Region Midtjylland har oplyst til Sundhedsstyrelsen, at der er taget ledelsesmæssige skridt for at sikre, at lignede hændelser ikke gentages. Der er igangsat et projekt med henblik på papirløs intern henvisning, og desuden er personalet orienteret om patientforløbet.
Region Syddanmark har oplyst til Sundhedsstyrelsen, at overskridelsen af den maksimale ventetid for 1 patient vedrører forundersøgelse for tyk- og endetarmskræft i forbindelse med tarmkræftscreeningsprogrammet. Patienten blev tilbudt en tid 1 dag for sent, og overskridelsen skyldes en menneskelig fejl. Ledelsen har fulgt op på sagen for at undgå gentagelser.
Sundhedsstyrelsen ser med alvor på disse overskridelser og har noteret sig, at regionerne har taget ledelsesmæssige skridt for at sikre, at bekendtgørelsen om maksimale ventetider bliver overholdt.
Sundhedsministeriet indførte fra den 1. februar 2012 skærpede krav til regionernes indberetning om overholdelse af bekendtgørelsen om maksimale ventetider. Kravene indebærer, at regionerne hver måned skal oplyse Sundhedsstyrelsen om, hvorvidt de har overholdt reglerne om de maksimale ventetider i forhold til de konkrete patienter, der er blevet henvist til undersøgelse og behandling.