xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Nye krav skal hjælpe borgere med nedsat hørelse

Nye nationale kvalitetskrav skal give bedre hjælp og færre unødvendige undersøgelser af mennesker, der har brug for høreapparat.

01 JUL 2025

Mere end en halv million voksne har en så nedsat hørelse, at de har brug for et høreapparat. Men i dag er der stor forskel på, hvilken undersøgelse og behandling man får, alt efter om de går til en privat leverandør eller et offentligt sygehus. Det skal nye faglige kvalitetskrav fra Sundhedsstyrelsen ændre på. Kravene er en del af regeringens plan for en styrket indsats på høreområdet.

”I dag kan det være forskelligt, hvordan du bliver undersøgt og rådgivet om for eksempel valg af høreapparater, hvis du har nedsat hørelse, og du kan opleve, at nogle af de samme undersøgelser bliver gentaget. Med de nye krav skal borgere have en ensartet behandling af høj kvalitet – og dermed den bedste hjælp til at finde det høreapparat, der passer til deres behov,” siger enhedschef Tanja Popp fra Sundhedsstyrelsen.

Færre gentagelser – bedre tilpasning

Med de nye krav bliver der blandt andet indført en fælles standard for den indledende høreundersøgelse. Samtidig skal borgere, der henvises fra fx egen læge, fremover ikke igennem de samme høreprøver flere gange, når de vælger behandling.

Derudover indføres krav om, at høreapparater skal tilpasses mere præcist til den enkeltes høretab – det kan være ved brug af den såkaldte REM-måling (Real Ear Measurement). En metode, der ifølge ny forskning kan mindske behovet for mange efterjusteringer og dermed øger brugerens glæde ved høreapparatet og sandsynligheden for, at vedkommende bruger det.

”Målet er, at alle borgere med høretab skal føle sig trygge ved, at de får en god behandling uanset, hvor de får deres høreapparat,” siger Tanja Popp

Kvalitetskrav til høreapparatbehandling