Nye redskaber om borgergennemgangen kan styrke trivslen i hverdagen i ældreplejen
Videnscenter for ældrepleje har lanceret en gratis e-læringsfilm og hjælpeark, der guider jer igennem en borgergennemgang - en struktureret samtale om en borger i ældreplejen.
Kurt på 85 år er svær at samarbejde med omkring måltiderne i dagvagten. Han virker ikke til at trives, og han spiser meget lidt. En af metoderne til at komme videre kunne være en borgergennemgang.
En borgergennemgang er en samtale, hvor I som medarbejdere systematisk gennemgår en borgers adfærd, behov og trivsel. Samtalen hjælper jer til at forstå borgeren bedre og finde nye løsninger sammen.
Borgergennemgangen kan bruges til alle borgere
En borgergennemgang tager cirka 30 minutter. Den kan bruges til alle borgere og kan bruges som ramme for samtaler i hverdagen, for eksempel mellem to kollegaer i slutningen af en vagt, eller som redskab til triagering ved planlagte møder. Borgergennemgangen kan fx bruges systematisk når en borger ikke trives, eller når en borger begynder at modtage hjemmepleje eller flytter på plejehjem.
Metoden bygger på Isbjergs-modellen, der bl.a. anvendes i Sundhedsstyrelsens rejsehold, og hjælper med at svare på fem vigtige spørgsmål om borgeren:
1. Hvordan har borgeren det?
2. Hvad ved vi om borgeren?
3. Hvordan er det at være borgeren?
4. Hvad har borgeren brug for?
5. Hvad skal vi som medarbejdere gøre?
Borgergennemgangen kaster nyt lys
Borgergennemgangens hjælper med, at I reflekterer sammen og finder nye løsninger til at forstå borgerens adfærd og styrke trivsel i hverdagen:
”Når jeg møder medarbejdere i praksis, er de ofte optaget af situationer, hvor der er ændringer i en borgers adfærd, hvor borgeren mistrives og hvor medarbejderne oplever, at situationen er fastlåst, og indsatser for at styrke tryghed og trivsel ikke virker. Det kan fx handle om en borger, der bliver vred i bestemte situationer, eller at nogle medarbejdere har sværere ved at lykkes med personlig pleje hos en borger end andre medarbejdere. Her kan en borgergennemgang hjælpe dem til at se situationen anderledes, forstå borgerens adfærd og styrke trivslen,” siger Lotus Sonnenborg, konsulent på Demensrejseholdet.
Målgruppen er faglige ledere i ældreplejen
Den nye e-læringfilm om borgergennemgang er især relevant for dig, som er faglig leder, og som vil implementere borgergennemgang i det daglige arbejde.
Inden du introducerer medarbejderne for borgergennemgang, er det vigtigt, at de kender til de fem redskaber, som borgergennemgangen består af: Isbjerget, Trivselskarret, Fem faktorer, Perspektivskifte og Blomsten.
Redskaberne findes på Videncenter for ældreplejes hjemmeside via faktaboksen nedenfor og sammen med hvert enkelt redskab ligger en kort film om hver af redskaberne, som kan ses sammen i medarbejdergruppen. Bagefter kan I bruge den nye viden til at tale om konkrete borgere. Når alle kender redskaberne, kan både ledere og medarbejdere øve sig i at bruge dem sammen i en borgergennemgang. Der er lavet et hjælpeark til dette formål, der kan støtte jer i samtalen.
Se filmen og find redskabet om borgergennemgangen