xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Borgergennemgang

En borgergennemgang er en struktureret samtale for at forstå en borger bedre

18 JUN 2025

En borgergennemgang er en struktureret samtale, der kan hjælpe jer til at forstå en borger bedre og åbne op for nye handlemuligheder og indsatser. På den måde kan I arbejde mere systematisk med borgerens trivsel. 

Borgergennemgangen er en gennemgang af fem spørgsmål, der med udgangspunkt i vores øvrige redskaber, hjælper til at give et samlet billede af borgerens trivsel. De fem spørgsmål er følgende:

1. Hvordan har borgeren det?

2. Hvad ved vi om borgeren?

3. Hvordan er det at være borgeren?

4. Hvad har borgeren brug for? 

5. Hvad skal vi som medarbejdere gøre?

Sådan kan du bruge en borgergennemgang

Print guiden, som du finder via linket i højre side, og tag den med, når I har brug for at forstå en borger bedre. Det kan både være spontant i slutningen af en vagt eller struktureret ved triagemøder eller ved indflytning eller modtagelse af nye borgere. Se også gerne filmen, der præsenterer metoden og forklarer, hvordan I bruger borgergennemgangen til at komme hele vejen rundt om borgerens trivsel. Filmen henvender sig primært til faglige ledere i ældreplejen, som gerne vil implementere borgergennemgangen.