Patientforløb og kvalitetsudvikling
Bogen anviser, hvordan kvalitetsudvikling af patientforløb kan gennemføres på tværs af faggrupper og afdelinger. Modellen, som skitseres, bør altid tilpasses lokale forhold. Der anvises en række områder, som bør inddrages som optakt til udviklingsarbejdet, bl.a.: ydelser baseret på evidens og bedste praksis, arbejdet i tværfaglige team, betydningen af omsorg i den kliniske praksis, brugerinddragelse og ledelsesopbakning.
Modellen giver anvisning på, hvorledes beskrivelse af patientforløb som et "nu-forløb" kan foregå, samt hvorledes et forløb på bør-niveau kan beskrives med inddragelse af relevante samarbejdsparter, herunder brugere. De fire faktorer sundhedsfaglige ydelser, samspil mellem patient og sundhedspersonale, organisering, samt materiale og udstyr er gennemgående i modellen. Foruden eksempler på udformning af kriterier, standarder og indikatorer, beskrives der metoder og redskaber som inspiration til det lokale udviklingsarbejde.