Gå til hovedindhold

Årsberetning viser højt niveau af strålebeskyttelse

Sundhedsstyrelsen har udgivet en årsberetning på strålebeskyttelsesområdet, der giver et samlet overblik over de væsentligste aktiviteter og resultater i 2025. Den viser, at der fortsat er et højt niveau af sikkerhed og god efterlevelse af lovgivningen ved anvendelse af strålekilder i Danmark.

Årsberetningen på strålebeskyttelsesområdet viser, at langt størstedelen af de dosisovervågede arbejdstagere – ligesom tidligere år - modtager lave stråledoser, og at alvorlige utilsigtede hændelser i forbindelse med medicinsk bestråling fortsat er sjældne. Derudover er der generelt er et højt niveau af sikkerhed og god efterlevelse af strålebeskyttelseslovgivningen, når der anvendes strålekilder i Danmark.

I 2025 afsluttede Sundhedsstyrelsen revisionen af de centrale bekendtgørelser på strålebeskyttelsesområdet og fortsatte arbejdet med at følge op på internationale evalueringer af det danske strålebeskyttelsessystem. Derudover blev indsatsen for at videreudvikle det radiologiske beredskab styrket, og der blev fastlagt nye diagnostiske referenceniveauer for en række røntgenundersøgelser.

”Opdateringen af regelgrundlaget markerede afslutningen på et omfattende arbejde, som har strakt sig over flere år. Samtidig fortsatte vi vores løbende arbejde med tilsyn, rådgivning og dosisovervågning. Årsberetningen viser bredden af de opgaver, vi løser som strålebeskyttelsesmyndighed, og hvordan de daglige myndighedsopgaver og de større udviklingsopgaver tilsammen bidrager til et højt niveau af strålebeskyttelse i Danmark,” siger enhedschef Kresten Breddam.

Årsberetningen beskriver også arbejdet i Sundhedsstyrelsens laboratorier, der understøtter strålebeskyttelsesarbejdet gennem dosisovervågning og måletjenester. Derudover giver beretningen status på arbejdet med radioaktivt affald og dekommissionering samt på opgaver, der handler om ikke-ioniserende stråling.

Læs årsberetningen her

Strålebeskyttelse