Stor opmærksomhed om "Kun med kondom"-kampagne
Sundhedsstyrelsens Kun med kondomkampagne har haft stor gennemslagskraft. Det viser evalueringen af kampagnen fra 2013.
Sundhedsstyrelsens "Kun med kondom"-kampagne har haft stor gennemslagskraft. Det viser evalueringen af kampagnen fra 2013.
Kampagnen er blevet set af næsten 80 procent af målgruppen, som er unge mellem 18 og 22 år. Cirka 40 procent heraf har set kampagnen på Facebook. Omkring halvdelen af de unge, der har set kampagnen, synes, at kampagnen er relevant for dem.
Udbredelse i kommuner
Kampagnen er gennemført i et samarbejde mellem Sundhedsstyrelsen, landets kommuner, Sex & Samfund samt en lang række private aktører.
I 2013 var der flere tilmeldte kommuner end nogensinde før (94 procent af alle kommuner var tilmeldt), flere lokale aktører end tidligere (1.381 i 2013 mod 630 i 2012), og der blev uddelt flere kondomer end nogensinde før (500.000 kondomer i 2013 mod 350.000 i 2012).
Højt niveau af sexsygdomme
Kun med kondom-kampagnen blev i 2013 gennemført i september måned. Kampagnen har haft fokus på at unge skal bruge kondom, når de er sammen med en ny partner. Baggrunden for kampagnen er, at der i Danmark er et meget højt niveau af sexsygdomme. Det vurderes, at der i 2012 blev smittet cirka 50.000 personer med klamydia, og cirka 70 procent af alle klamydia tilfælde findes i unge mellem 15–25 år. Derudover er der også mange – cirka 5.000 – unge der smittes med kondylomer, ligesom andre sexsygdomme som herpes også er udbredte. I alt har mere end hver 4. ung haft en sexsygdom inden de fylder 25 år.
Øge brug af kondom
Sexsygdomme kan have personlige, trivselsmæssige og sundhedsmæssige konsekvenser som fx ufrivillig barnløshed, graviditet uden for livmoderen og kroniske underlivssmerter. Ved at øge unges bevidsthed om sygdommene, risikoen for smitte og risikoen ved smitte, er det målet at øge brugen af kondom, for derved at reducere forekomsten af sexsygdomme.