xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Get moving – så kan du lære det

15 APR 2013

Slip computeren og sjip, dans eller stå på skateboard udenfor i stedet. Sådan lyder opfordringen fra Sundhedsstyrelsen, der i uge 16 til 18 sætter fokus på gevinsterne ved at være fysisk aktiv.

Fysisk aktivitet: sejt, sjovt – og lige dér hvor du bor

Fysisk aktivitet kan foregå når som helst og hvor som helst. Det er et af budskaberne i kampagnen. Derfor indeholder kampagnen inspiration til, hvordan gader, parker og skove kan være ”legepladser”, når man har lyst og tid. Små film viser, hvordan man kan stå på rulleskøjter, hip hop dans, mountainbike, løbehjul, parkour, skateboard, breakdance, street fodbold og rope skipping.

”Udover en bedre sundhed er der mange andre gevinster ved at være fysisk aktiv. Vi ved, at fysisk aktive børn og unge er mere livsglade, trives bedre socialt og har mere selvtillid. Kampagnen indeholder inspiration til, hvordan børn og unge kan indgå i et sjovt socialt fællesskab sammen med deres venner med fokus på fysisk aktivitet,” siger sundhedsminister Astrid Krag. 

”Sundhedsstyrelsens mål er at vise, at alle børn har mulighed for at være fysisk aktive, og at det er både sjovt og sejt på samme tid. Ved nogle af aktiviteterne behøver man bare et sjippetov eller en fodbold, så der er mulighed for, at alle kan være med, uanset deres forældres pengepung,” siger projektleder Tue Kristensen fra Sundhedsstyrelsen.

Forældre er vigtige

Far og mor er dem, som børn ofte taler med om at være mere fysisk aktive. Det viser en forundersøgelse af kampagnen, hvor 784 børn har deltaget. Blandt 61 procent af de adspurgte børn, der har talt med nogen om at være fysisk aktive og bevæge sig i den seneste måned, har halvdelen talt med deres forældre. Samtidig siger 31 procent af børnene i undersøgelsen, at de er fysisk aktive med deres forældre en gang om ugen eller mere, og 37 procent angiver, at de er fysisk aktive med deres forældre en gang om måneden.

Aktiviteter landet over

Get Moving kampagnen bliver støttet af en række samarbejdspartnere. I kampagneperioden bliver der bakket op om budskabet om mere fysisk aktivitet blandt børn og unge ved at give børn og unge mulighed for at prøve kræfter med nye måder at være fysisk aktiv på. På kampagnens facebook og hjemmeside kan man se de tilbud, der er tæt på en selv.

Kampagnens samarbejdspartnere er

  • Danmarks Idræts-Forbund (specialforbundene: Danmarks Gymnastik Forbund, Dansk Motor Union (BMX), Dansk Klatreforbund, Dansk Rulleskøjte Union (rulleskøjteløb og løbehjul) og Dansk Boldspil Union)
  • Det Danske Spejderkorps
  • Naturstyrelsen
  • Dansk Skole Idræt
  • Skole og Forældre

Get moving

Kampagnen skal bidrage til, at flere børn og unge bliver fysisk aktive og til at øge kendskabet til Sundhedsstyrelsens anbefaling om, at børn og unge skal være fysisk aktive mindst 60 minutter hver dag. I dag kender 43 procent af de 11 til 15-årige til anbefalingerne, og formålet er at øge den andel gennem den tre uger lange kampagneperiode.

Hjemmesiden Get Moving

Get Moving på facebook

Film på youtube

Fysisk aktivitet

Kun en tredjedel af skolepiger er fysisk aktive en time om dagen, mens det blandt skoledrenge er knap halvdelen. Dermed lever kun 27 til 30 procent af pigerne og 41 til 46 procent af drengene i alderen 11-15 år op til Sundhedsstyrelsens anbefaling om at bevæge sig mindst 60 minutter hver dag. (Skolebørnsundersøgelsen 2010).