Skab kontakt til grundskoler
Grundskoler er en vigtig aktør i Fælles om ungelivet. De fungerer både som arena for indsamling af data om unges liv, som arena for formidling af viden om beskyttende faktorer og rusmiddelbrug. Grundskolerne fungerer også som platform til at engagere forældre, og som aktør, der sætter rammer for unges rusmiddelbrug og skaber beskyttende fællesskaber for unge, hvor rusmidler ikke er omdrejningspunktet.
Det anbefaler vi, at I gør
Etabler samarbejde med grundskoler
Sørg for at etablere et samarbejde med udvalgte eller alle grundskoler i jeres kommune. Det kan være folkeskoler, privatskoler, friskoler mv.
Samarbejdet skal indeholde en forpligtende aftale om, at programgruppen årligt må indsamle data i udskolingen om elevernes sundhedsadfærd, trivsel og beskyttende faktorer samt må formidle dataresultaterne til skolens aktører såsom skoleledelse, bestyrelse, lærere og kontaktlærere m.fl. samt elevernes forældre.
Programgruppe og skole skal på baggrund af dataresultater i fællesskab arbejde for at styrke de beskyttende faktorer for unges brug af rusmidler, fx forældrenes involvering.
Kortlæg og udvælg relevante skoler
Afsæt god tid og planlæg en god proces for at udvælge de skoler, I ønsker at samarbejde med i Fælles om ungelivet.
Arbejdet skal indebære en kortlægning af relevante skoler, hvor blandt andet skolens udfordringer med unge og rusmidler og interesse i at deltage afdækkes.
Styrk skolernes ejerskab
Styrk skolernes ejerskab ved at involvere dem tidligt i programmet, så de har mulighed for at forme de indsatser, der skal foregå på deres skole.
Sørg for at besøge skolerne løbende for herigennem at etablere en god relation og afstemme forventninger til samarbejdet.
Formaliser samarbejdet
Sørg for, at samarbejdet mellem den enkelte skole og programgruppen formaliseres. Det indebærer at klarlægge samarbejdets formål og fordeling af opgaver samt afstemme forventninger mellem skole og programgruppe.
Det er en god ide at skrive indholdet i det formaliserede samarbejde ned, så det ved behov relativt let kan overleveres.
Udvælg kontaktpersoner
Udvælg to kontaktpersoner fra hver af de deltagende skoler.
Det er vigtigt, at den ene kontaktperson har beslutningskompetence (eksempelvis en repræsentant fra skoleledelsen), da det giver adgang til de relevante klasser, hvor dataindsamlingen skal foregå, og giver de bedste forudsætninger for, at lærerne ligesom skoleledelsen bakker op om dataindsamlingen.
Skoleledelsen vil også give adgang til bestyrelsen, som er vigtig for fremtidig forankring af dataindsamlingen og programmets overordnede formål.
Den anden kontaktperson kan være en lærer fra udskolingsteamet, der i højere grad kan agere tovholder for selve dataindsamlingen, planlægning af forældremøder mv.
Skab synergi til skolens egen dagsorden
Rammesæt Fælles om ungelivet under en bredere dagsorden af relevans for skolen, eksempelvis trivselsdagsordenen der optager mange skoler for tiden.
Det vil bidrage til at lærere, kontaktlærere og andre relevante ansatte bedre kan se deres anliggende i det rusmiddelforebyggende arbejde.
Samarbejde med SSP
SSP er en vigtig samarbejdspartner i Fælles om ungelivet. Særligt når det kommer til samarbejde med grundskoler og formidling af data og viden om beskyttende faktorer, er SSP relevant. Det skyldes, at SSP-medarbejdere ofte:
Har erfaring med at arbejde datadrevent og derfor kan se fordelen ved aktivt at bruge lokale data som en del af programmets kerneelement, herunder formidling af dataresultater.
Vil have interesse for at arbejde med beskyttende faktorer som en del af deres forebyggende arbejde.
Allerede har et eksisterende samarbejde med kommunens skoler eller fungerer som lokal SSP-lærer ude på skolen. SSP kan her indarbejde Fælles om ungelivets forudsætninger og indsatser i deres nuværende arbejde.
Der skal undervejs i samarbejdet mellem programgruppe og SSP-medarbejdere være en opmærksomhed på, at der kan være overlap mellem Fælles om ungelivet og SSP’s vanlige arbejde. Overlappet kan gøre det nemmere for SSP at se sig selv som en del af Fælles om ungelivet og påtage sig opgaver i forbindelse hermed.
Det kan også give anledning til uhensigtsmæssige overlap i arbejdsopgaver og indsatser, hvor ansvarsfordelingen ikke er tydelig. Disse overlap bør adresseres tidligt i forberedelsesfasen samt løbende undervejs i samarbejdet for at sikre en gensidig og eksplicit forventningsafstemning.
"En af grundene til, at samarbejdet har været en succes, er, at vi fra starten har kunnet se potentialet og derfor har været opmærksomme på at invitere hinanden ind i relevante fora i indsatserne."
- Sean Kollerup Revill, SSP-konsulent, Job og Velfærd i Aalborg Kommune

Inspiration til indsatser
Vi arbejder ud fra tre principper
Datadrevet indsats
Vi indsamler og formidler aktuelle og lokale data om børn og unge i alderen 12-18 år i kommunen.
Beskyttende faktorer
Vi fokuserer på stærke fællesskaber og aktive fritidsinteresser som nøgler til at forebygge unges brug af rusmidler.
Lokal involvering og mobilisering
Vi mobiliserer forældre og lokalsamfund til aktivt at skabe stærke rusmiddelfri fællesskaber for børn og unge.