xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Digitalt liv

Her på siden kan du se film og læse artikler om unges digitale liv. Få bl.a. viden om hvad skærmbrug lige inden sengetid kan betyde for søvnen, og nogle råd til hvordan du kan snakke med dit barn om sociale medier.

Du behøver ikke være ekspert

Ved du, hvordan din teenager bruger sociale medier? Måske har du forsøgt at vise interesse, men uden at blive inddraget. I så fald er du en helt almindelig forælder med en teenager i hjemmet.
Læs artiklen

Nysgerrighed og forståelse kan give adgang til den unges digitale verden

Det kan være svært at få indblik i unges digitale liv, men det gælder om at være positiv og imødekommende, når du ønsker at få et indblik i dit barns verden.
Læs artiklen

Hvordan er du en digital rollemodel?

Teenagere og børn har brug for rollemodeller, de kan spejle sig i. Derfor er det vigtigt, at forældre viser sig som det gode eksempel, og det gælder også i det digitale liv.
Læs artiklen

ReloadMe

Se også kampagnen fra Red Barnet og Just Human om balancen mellem teenageres søvn og deres digitale liv

Skab gode skærmvaner om aftenen

En god nattesøvn er afgørende for, at vi trives og har det godt. Søvn er essentielt for alle, men det er særligt vigtig for teenagere, hvis hjerne og krop stadig er under udvikling. Vi anbefaler, at teenagere sover mellem 8 og 10 timer hver nat.
Læs artiklen

Det handler om god skærmtid

At vinde opmærksomhed hos en teenager kan være kompliceret, særligt hvis konkurrenten er digital. Skærmen kan være en kilde til konflikter i mange hjem, men skærmtid er ikke nødvendigvis en dårlig ting.
Læs artiklen

80,6%

af mænd i alderen 16-24 år kommer for sent i seng pga. underholdning fra mobiltelefon, tablet, computer, spillekonsol eller tv.

51,7%

af kvinder i alderen 16-24 år svarer, at de enten aldrig, eller tit nok, får tilstrækkeligt med søvn til at føle sig udhvilet.

32,6%

af kvinder i alderen 16-24 år bruger telefonen/bliver forstyrret af den, efter de har lagt sig til at sove.