xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Abort hvis du er under 18 år

Du kan godt få en abort hvis du er under 18 år. Der gælder dog særlige regler, som du kan læse om her.

Hvis du er under 18 år og ønsker at få foretaget en abort, kræver det normalt at du får dine forældres eller din værges samtykke. Hvis dine forældre eller værge ikke vil underskrive samtykket, kan du alligevel godt få en abort. Så skal du søge om tilladelse hos abortsamrådet i din region.

Din egen læge, eller en anden læge, som du selv vælger, hjælper dig med at søge tilladelse. Du kan ikke selv søge udenom en læge. Abortsamrådet kan godt give dig tilladelse til at få en abort selv om dine forældre er imod aborten. Før man kan få tilladelse til abort uden forældresamtykke indkaldes man til en samtale med en socialrådgiver eller eventuelt en psykiater.

I abortsamrådet sidder en speciallæge i gynækologi, en speciallæge i psykiatri eller socialmedicin og en socialrådgiver eller en jurist. Hvis du får afslag på din ansøgning om abort, kan du anke afgørelsen hos Abortankenævnet i Styrelsen for Patientklager, som vil vurdere din ansøgning igen.

Her kan du finde information om abortsamrådet i din region:

Region Hovedstaden

Region Midtjylland