xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Ufaglærte medarbejdere

Antallet af ufaglærte i ældreplejen har været stigende de senere år. Hvilke krav stiller det til jer som arbejdsplads?

Tal fra Finansministeriet viser, at ældreplejen kommer til at mangle faglært arbejdskraft i årerne frem mod 2035. Samtidig har andelen af ufaglærte medarbejdere i ældreplejen været stigende i de seneste år: Fra 2018 til 2022 steg andelen af ufaglærte fra en andel på 17 pct. til 26 pct. i 2022.

Gruppen af ufaglærte er en meget blandet skare: Nogle medarbejdere kommer med erfaringer og uddannelser fra andre områder eller fra andre steder i sundhedssystemet. Andre er helt unge og bliver måske ansat i deres første job, men fælles for dem er, at de har haft motivation for at søge ind i ældreplejen. Dog har de – i varierende grad – brug for oplæring og kompetenceudvikling for at kunne løse de til tider komplekse opgaver med pleje og omsorg.

Medarbejdere uden en social- og sundhedsuddannelse varetager altså en central del af opgaverne i ældreplejen og er dermed med til at sørge for, at borgerne kan få den fornødne hjælp. For at fastholde kvaliteten i plejen, kan du som leder gøre en forskel ved at sikre:

  • en grundig introduktion til arbejdet og opgaverne,
  • løbende kompetenceudvikling – fx sidemandsoplæring og korte kurser. Se fx vores e-læringsmoduler,
  • gode muligheder for sparring og støtte i dagligdagen.


Derudover kan du skabe gode rammer for medarbejdere uden social- og sundhedsuddannelse ved:

  • At være nysgerrig på de kompetencer, som medarbejdere kommer med, og muligvis kan anvende i arbejdet med at skabe trivsel for borgerne.
  • At inddrage medarbejderne som ligeværdige medlemmer af personalegruppen og deltage i de faglige og sociale fællesskaber på arbejdspladsen.
  • At tjekke løbende ind og forventningsafstemme, om der er balance mellem kompetencer og opgaver.
  • At oplyse og inspirere til muligheder for at skabe en karrierevej inden for ældreplejen.

 
Alt dette styrker ikke bare kvaliteten i opgaveløsningen – det øger også lysten til at blive i faget.

 

Opdateret 17 JUN 2025