Rekruttering og tilknytning
I en tid, hvor der mangler personale i ældreplejen, er det nødvendigt at arbejde målrettet med at tiltrække og holde på medarbejderne. På denne side kan du finde viden og inspiration til at styrke rekrutteringen og medarbejdertilknytningen, så medarbejderne bliver i jobbet.
Flere ældre og store forandringer i ældreplejen stiller krav til rekruttering og medarbejdertilknytning i ældreplejen. Som ledere i ældreplejen har I en vigtig opgave i at sikre, at der er medarbejdere nok til at give borgerne den pleje og omsorg, som de har brug for, og at der er de rette kompetencer til at sikre fagligheden.
Rundt omkring i landet bliver der tænkt i nye baner for at rekruttere personale: Nogen steder tilbyder man løn under hele uddannelsen inden for social- og sundhedsfaget, andre steder etablerer man spireordninger, der skal vække de unges interesse for faget. Andre steder igen har man fokus på at gøre social- og sundhedsfaget attraktivt for mennesker med en anden karriere bag sig, som nu ønsker at skifte spor.
Men det handler ikke kun om at få nye medarbejdere ind. Det handler i høj grad også om at få dem til at blive – og trives. Et fast og engageret team giver både bedre pleje og omsorg og et bedre arbejdsmiljø.
Der er flere ting, I kan gøre for at holde på medarbejderne:
Introduktions- og mentorordninger: Et struktureret introduktionsforløb med en tilknyttet mentor kan sikre en god start for nye medarbejdere.
Arbejdsforhold: Gode rammer og et støttende arbejdsmiljø har betydning for medarbejdernes trivsel.
Kompetenceudvikling: Løbende efteruddannelse og faglig udvikling kan styrke engagementet og skabe karriereveje inden for ældreplejen.
Organisering af arbejdet: En tydelig opgavestruktur og en god balance mellem tid til pleje og administrative opgaver.
Indflydelse og fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelsen: Tilpasse arbejdsforholdene, så de i højere grad passer til den enkelte medarbejders livssituation.
Med de rigtige indsatser kan I skabe en arbejdsplads, hvor medarbejderne har lyst til at blive.
Læs mere om rekruttering og tilknytning i ældreplejen
- Læs Analyse af social- og sundhedsfagenes image og imageudfordringer (FIX LINK)
- Læs undersøgelsen Arbejdskraftmangel og og rekrutteringsudfordringer på de store velfærdsområder (VIVE)
- Hent rapporten Rekruttering og uddannelse af herboende migranter til ældreplejen (VIVE)
- Hent rapporten Fuldtid i ældreplejen (VIVE)
- Læs analysen Fastholdelse af social- og sundhedspersonalet på det kommunale ældreområde (Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed)
- Læs analysen Kommuners arbejde med fastholdelse af social- og sundhedspersonalet på ældreområdet (Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed)
Projektet Rekrutteringsværkstedet
I regi af Fremfærd Sundhed og Ældre har en række kommuner blandt andet arbejdet med mentorforløb, nye ansættelsesmetoder, onboarding og ældreplejens image for at øge rekrutteringen i ældreplejen. Læs mere om kommunernes erfaringer her: