Det offentliges digitale kommunikation med ældre borgere
ÆldreForum og DANSKE ÆLDRERÅD undersøgte i efteråret 2014, hvilke problemer ældre borgere kan løbe ind i, når de skal betjene sig selv via offentlige hjemmesider. Undersøgelsen viser, at noget kan gøres bedre.
ÆldreForum og DANSKE ÆLDRERÅD undersøgte i efteråret 2014, hvilke problemer ældre borgere kan løbe ind i, når de skal betjene sig selv via offentlige hjemmesider. Undersøgelsen viser, at noget kan gøres bedre.
Dokument
Det offentliges digitale kommunikation med ældre borgere
Om udgivelsen
Det offentliges kommunikation med borgerne bliver stadig mere digital. Borgerne skal fx betjene sig selv på kommunens hjemmeside eller på borger.dk, når de søger folkepension, boligstøtte eller byggetilladelse m.m.
Borgerne forventes også selv at finde information om ydelser og tilbud på kommunens hjemmeside.
ÆldreForum og DANSKE ÆLDRERÅD bad derfor ældrerådene afprøve og vurdere tre digitale ansøgninger samt seks områder med særlig relation til ældre borgere på deres egen kommunes hjemmeside.
Hovedspørgsmålet i undersøgelsen var: Er kommunernes hjemmesider og de digitale selvbetjeningsløsninger anvendelige og forståelige for ældre borgere?
Resultatet peger på, at noget kan gøres bedre: Uoverskuelighed, informationer som er svære at finde, svært tilgængeligt fagsprog og søgefunktioner, der giver alt for mange og uvedkommende resultater, er kritikpunkter, der går igen.
Undersøgelsen er tænkt som en håndsrækning til den løbende udvikling af kommunernes hjemmesider og de digitale ansøgninger.
Materiale til udgivelsen
Spørgeskema 1 – Spørgsmål om information på kommunens hjemmeside
Spørgeskema 2 – Spørgsmål om digitale ansøgninger på hjemmesider