xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Det offentliges digitale kommunikation med ældre borgere

ÆldreForum og DANSKE ÆLDRERÅD undersøgte i efteråret 2014, hvilke problemer ældre borgere kan løbe ind i, når de skal betjene sig selv via offentlige hjemmesider. Undersøgelsen viser, at noget kan gøres bedre.

01 APR 2015

ÆldreForum og DANSKE ÆLDRERÅD undersøgte i efteråret 2014, hvilke problemer ældre borgere kan løbe ind i, når de skal betjene sig selv via offentlige hjemmesider. Undersøgelsen viser, at noget kan gøres bedre.

Dokument

Det offentliges digitale kommunikation med ældre borgere


Om udgivelsen

Det offentliges kommunikation med borgerne bliver stadig mere digital. Borgerne skal fx betjene sig selv på kommunens hjemmeside eller på borger.dk, når de søger folkepension, boligstøtte eller byggetilladelse m.m.

Borgerne forventes også selv at finde information om ydelser og tilbud på kommunens hjemmeside.

ÆldreForum og DANSKE ÆLDRERÅD bad derfor ældrerådene afprøve og vurdere tre digitale ansøgninger samt seks områder med særlig relation til ældre borgere på deres egen kommunes hjemmeside.

Hovedspørgsmålet i undersøgelsen var: Er kommunernes hjemmesider og de digitale selvbetjeningsløsninger anvendelige og forståelige for ældre borgere?

Resultatet peger på, at noget kan gøres bedre: Uoverskuelighed, informationer som er svære at finde, svært tilgængeligt fagsprog og søgefunktioner, der giver alt for mange og uvedkommende resultater, er kritikpunkter, der går igen.

Undersøgelsen er tænkt som en håndsrækning til den løbende udvikling af kommunernes hjemmesider og de digitale ansøgninger.

Materiale til udgivelsen

Top 6 over kommuner, der klarede sig bedst i undersøgelsen Det offentliges digitale kommunikation med ældre borgere. Uddrag af spørgeskemaundersøgelse blandt ældrerådenes medlemmer September - November 2014

Spørgeskema 1 – Spørgsmål om information på kommunens hjemmeside

Spørgeskema 2 – Spørgsmål om digitale ansøgninger på hjemmesider