×

Ernæring

Sundhedsstyrelsen arbejder primært med kostanbefalinger til spædbørn, folk med kroniske sygdomme og ældre. Arbejdet med anbefalinger for ernæring og drikkevaner foregår i samarbejde med Fødevarestyrelsen.

Læs her om kostanbefalinger, sunde drikkevaner og få svar på ofte stillede spørgsmål.

En stor del af Sundhedsstyrelsens arbejde med ernæring foregår i tæt samarbejde med Fødevarestyrelsen, som er myndighed inden for kostanbefalinger, næringsstoffer, næringsstofdeklarationer og levnedsmidlers sundhedsværdi. Læs mere om kost og de 10 kostråd på Fødevarestyrelsens hjemmeside altomkost.dk

Læs anbefalinger for kosten på dag- og døgninstitutioner herunder kosten på sygehuse i Fødevarestyrelsens bog om den danske institutionskost: Anbefalinger for den danske institutionskost

Ældre

Læs om Sundhedsstyrelsens anbefalinger og redskaber til måltider og ernæring til ældre i plejebolig og hjemmepleje

Spædbørn

Sundhedsstyrelsens vejledninger til spædbørnsernæring omfatter anbefalinger vedrørende amning, modermælkserstatning, kosttilskud og overgangskost samt anbefalinger for de enkelte næringsstoffer til børn det første år. Sundhedsstyrelsen laver både anbefalinger til sundhedspersonale og forældre.

De officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen

Kostrådene er det bedste bud på at spise sådan, at man får alle de næringsstoffer, man har brug for i passende mængder. På den måde kan man bedst holde sig frisk og rask og bedst forebygge livsstilssygdomme. Kostrådene er senest opdateret september 2013.

De 10 kostråd:

  • Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grønsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spis mindre sukker
  • Drik vand

Læs mere om kostrådene på Fødevarestyrelsens hjemmeside. Se desuden Alt om Kosts Nøglehulsmærkede opskriftssamling

Huskeråd i hverdagen

Lever du efter kostrådene, vil kroppen få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Du nedsætter risikoen for livsstilssygdomme som hjertekarsygdomme, type-2-diabetes og kræft. Samtidig forebygger du at tage på i vægt.

De 10 kostråd gælder for hovedparten af den danske befolkning. Undtagelser er børn under 3 år, småtspisende ældre og personer, der har en sygdom, der stiller andre krav til maden.

Opdateret 11. august 2016