xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
English

Alkoholkampagne: Hold lidt igen - og hold lidt længere

Der er nedgang i alkoholforbruget i alle aldersgrupper. Midaldrende mænd drikker forsat meget, men mange af dem vil gerne drikke mindre. Sundhedsstyrelsens alkoholkampagne retter sig derfor i år mod mænd midt i livet.

29 SEP 2014

Der er nedgang i alkoholforbruget i alle aldersgrupper. Midaldrende mænd drikker fortsat meget, men mange af dem vil gerne drikke mindre. Sundhedsstyrelsens alkoholkampagne retter sig derfor i år mod mænd midt i livet.

Sundhedsstyrelsen sætter i årets alkoholkampagne fokus på alkoholvanerne hos de 45 til 65-årige mænd med kortere uddannelser. Budskabet er direkte og letforståeligt: ”Hold lidt igen – og hold lidt længere”. Kampagnen er bygget op omkring et nærværende og personligt tv-spot med Thomas Bo Larsen, hvor han leverer en kammeratlig besked om, at ”det jo ikke er for sjov med de der alkoholgrænser”.

”En stor del af befolkningen har allerede taget alkoholgrænserne til sig. Salget af alkohol er faldet med en fjerdedel siden 1996, og vi kan se en nedgang i forbruget, både for mænd og kvinder og i alle aldersgrupper. Det er rigtig positivt, for alkohol er medvirkende årsag til en lang række sygdomme som f.eks. kræft og leversygdomme og mange både store og små ulykker”, siger Kit Broholm, der er specialkonsulent på alkoholområdet i Sundhedsstyrelsen.

Mange mænd vil gerne drikke mindre

Cirka halvdelen af de 45 til 65-årige mænd i målgruppen, der drikker over højrisikogrænserne, ønsker at drikke mindre. En ny undersøgelse, som Advice har lavet for Sundhedsstyrelsen, viser, at 57 % af årets målgruppe så vidt muligt vil forsøge at følge anbefalingen om at holde sig under 14 genstande om ugen – selvom det bliver svært.

Alkohol på arbejdet

En af de måder, som Sundhedsstyrelsen forsøger at nå målgruppen på, er ved at rette en del af årets kampagne mod arbejdspladser og jobcentre. Langt flere mennesker (63 %) gennemfører en alkoholbehandling, når de henvises fra arbejdspladsen, end hvis de henvises fra hospitalet (19 %). ”Der er derfor al mulig grund til, at arbejdspladserne bidrager til at motivere medarbejderne til at sætte forbruget ned. Derfor har vi i år lavet en værktøjskasse særlig målrettet arbejdspladserne og jobcentrene”, siger Kit Broholm.

Værktøjskassen indeholder blandt andet en liste over typiske signaler på alkoholproblemer, gode råd til hvordan man kan lave en alkoholpolitik, gode råd til hvordan man tager den svære samtale med en medarbejder eller kollega samt en vejledning til, hvordan man som arbejdsplads kan henvise til de kommunale alkoholbehandlingstilbud.

Tal om problemet!

Den nye undersøgelse viser også, at omkring halvdelen af de 45 – 65 årige mænd viser en vis åbenhed for selv at tale om alkohol på arbejdspladsen. ”Konkret siger 16 %, at de helt sikkert ville tale med en kollega, der drak for meget og 34 % siger, at de sandsynligvis ville gøre det. Det viser, at der på trods af det tabu, vi traditionelt har haft omkring alkoholproblemer, er ved at vise sig en åbenhed for at tale om det, selv på arbejdspladsen. Vi kan se på tallene, at målgruppen er motiveret for at drikke mindre, og at arbejdspladsen har stor betydning. Derfor er det tydeligt, at arbejdspladsen kan gøre en forskel både for at forebygge alkoholproblemer og for at hjælpe dem, der allerede har et alkoholproblem,” siger Kit Broholm.