xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold
English

Trivsel og mental sundhed

For flere har det været en stor udfordring, at hverdagen har ændret sig under COVID-19 epidemien. Det har kunnet påvirke både børn og voksnes livskvalitet og trivsel.

Gode råd

Om trivsel og mental sundhed

Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en række råd til, hvad du selv kan gøre for at fastholde og styrke din trivsel og mentale sundhed:

  • Prøv at få sovet og bibehold en normal døgnrytme
  • Skab struktur i hverdagen
  • Spis sundt og varieret
  • Hold dig fysisk aktiv
  • Hold dig mentalt aktiv
  • Hold kontakt med omverden og gør noget sammen – også selv om I skal holde afstand
  • Acceptér at krisen også kan være en belastning for dine nære relationer
  • Slap af og prøv at tage en pause fra bekymringer indimellem
  • Bebrejd ikke dig selv eller andre, hvis du eller de bliver smittet med COVID-19
  • Pas godt på dig selv
  • Husk på, at du gør en forskel i verden.

Læs pjecen

Mental sundhed

Se filmen

Hold dig mentalt aktiv

 

Helbredsangst

Hos mange vil COVID-19-epidemien vække en naturlig bekymring, og du kan blive bekymret for, at du selv eller dine nærmeste kan blive smittet og måske blive alvorligt syge. Hvis dine bekymringer tager overhånd og sætter sig som en angst, der fylder så meget, at det påvirker din hverdag, kaldes det ”helbredsangst”. 

Hos mange vil COVID-19-epidemien vække en naturlig bekymring for, at de selv eller deres nærmeste kan blive smittet og måske blive alvorligt syge. For nogle kan denne bekymring desværre tage overhånd og sætte sig som en angst, der fylder så meget, at det påvirker deres hverdag. Det kaldes for ”helbredsangst”.

Få gode råd og hjælp hos Psykiatrifonden

Og læs pjecen

Ny coronavirus og frygt for sygdom

Husk, at du altid kan ringe til din egen læse for at få hjælpe og rådgivning – også hvis du er i tvivl.

 

 

Akut hjælp

Hvis du har akut brug for psykiatrisk hjælp, eller hvis du har tanker om at tage dit eget liv, skal du kontakte den psykiatriske akutmodtagelse i din region.

Klik på kortet og find din lokale akutmodtagelse

I hver region kan de selvmordsforebyggende centre tilbyde psykologsamtaler, hvis du ikke i forvejen er kendt med en psykiatrisk lidelse eller er i gang med et aktuelt behandlingsforløb i psykiatrien. Du kan blive henvist via din egen læge, men i nogle regioner kan du møde op uden henvisning.

Find det nærmeste selvmordsforebyggende center

Hvis du har brug for at tale med nogen om dine selvmordstanker, kan du også kontakte:

Livsliniens rådgivning

  • Ring på tlf. 70 20 12 01 – alle årets dage fra kl. 11-05.
  • Skriv til Netrådgivningen. Du kan forventeligt få svar indenfor 1-3 dage.
  • Chat med Chatrådgivningen, åbent mandag og torsdag fra kl. 17-21 samt
    lørdag fra kl. 13-17.
Opdateret 07 OKT 2020