xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold
English

Hotlines og andre myndigheders rådgivning

Der er mange spørgsmål, der trænger sig på i forhold til ny coronavirus/covid-19. Derfor har flere myndigheder og organisationer oprettet hotlines for at hjælpe dig og din arbejdsplads.

Regionale coronahotlines

Har du problemer med tidsbestilling til dit 3. stik, kan du kontakte din regionale hotline: 

Du kan finde det direkte nummer til din region her:

  • Region Hovedstaden – Telefon 38 66 00 00 
  • Region Sjælland – Telefon 70 20 42 33 
  • Region Syddanmark – Telefon 99 44 07 17, tast 1
  • Region Midtjylland – Telefon 70 23 24 15 
  • Region Nordjylland – Telefon 97 64 84 63

Den myndighedsfælles coronahotline

Telefon 70 20 02 33

Hvis du ikke kan finde svar på dine spørgsmål om ny coronavirus/covid-19 på sst.dk eller coronasmitte.dk, kan du ringe til den myndighedsfælles hotline. 

Vær opmærksom på, at coronahotlinen ikke kan hjælpe dig med booking af vaccinationstider eller med at vurdere, hvilken målgruppe for vaccination, du tilhører.

Husk at du skal ringe til din egen læge ved spørgsmål vedr. symptomer og sygdom. 

Læs mere på coronasmitte.dk

 

Coronaopsporing, Styrelsen for Patientsikkerhed

Telefon 32 32 05 11 

Hvis du er testet positiv for covid-19 med en PCR-test eller antigentest kan du tilgå den digitale smitteopsporing via sundhed.dk, så snart dit positive testsvar er synligt. Læs mere på coronasmitte.dk. Smittede, der ikke benytter sig af den digitale løsning, vil blive ringet om af Coronaopsporing. Hvis du er i tvivl om forholdsregler og hvem er er dine kontakter m.v. kan du også selv kontakte Coronaopsporing på tlf. 32 32 05 11.  

Læs mere på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside

Hotline for myndigheder og personale på sundheds-, ældre- og socialområdet

Telefon 70 20 02 66

Styrelsen for Patientsikkerhed rådgiver myndigheder og personale på sundheds-, ældre- og socialområdet.

Læs mere på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside

 

Hotline på 6 forskellige sprog

Dansk Flygtningehjælp har en hotline, hvor der kan svare på spørgsmål omkring covid-19 på 6 forskellige sprog: Arabisk, bosnisk, engelsk, kurmanji, polsk og urdu.

Hvert sprog har et individuelt telefonnummer samt en chatfunktion, som kan findes på coronadenmark.dk

Hotlinen er åben alle dage fra kl. 17.00-19.00. 

Gå til coronadenmark.dk 

 

Hotline for socialområdet (VISO)

Telefon: 72 42 37 15

Hvis du har spørgsmål på socialområdet i forhold til ny coronavirus, kan du ringe til Socialstyrelsen. Her bevarer den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO) spørgsmål vedrørende corona på socialområdet

Telefonen er åben alle hverdage mellem kl. 09.00 - 11.30.

Du har fortsat mulighed for at skrive til socialstyrelsen på mail: corona@socialstyrelsen.dk. Her er en svarfrist på 4 dage. 

Læs mere på Socialstyrelsens hjemmeside

 

Hotline for ældre og sårbare 

Telefon 35 29 96 60 

Hvis du har brug for hjælp til at bestille tid til vaccination, eller gerne vil ledsages til et vaccinationssted, kan du ringe til Røde Kors' vaccinations-hjælpelinje. De sidder klar til at hjælpe dig alle ugens dage. 

Telefonen har åbent alle dage mellem kl. 10.00 - 16.00

Læs mere om Røde Kors' hjælpelinjen

 

Hotline for skoler, institutioner og dagtilbud

Telefon 33 92 50 00

Du kan kontakte Børne- og Undervisningsministeriet med sektorrelevante spørgsmål til håndtering af COVID-19.

Spørgsmål om regler om test og selvpodning under supervision kan rettes skriftligt til testrådgivningsenheden på e-mail: ttf@stukuvm.dk (svar kan forventes inden for 48 timer på hverdage).

Læs mere hos Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside

 

Hotline for virksomheder

Telefon 72 20 00 34 

Erhvervsstyrelsen har oprettet en hotline for virksomheder, som har spørgsmål om kompensationsordninger i forbindelse med om ny coronavirus/COVID-19.

Erhvervsstyrelsen har desuden samlet de oftest stillede spørgsmål fra virksomheder og erhverv på deres hjemmeside.

 

Hotline for rejsende

Telefon 33 92 11 12

Udenrigsministeriets globale vagtcenter kan vejlede dig, hvis du er rejsende eller dansker fastboende i udlandet.

Udenrigsministeriet har desuden samlet de oftest stilled spørgsmål på deres hjemmeside.

Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside

 

Studenterrådgivningen

Telefon 70 26 75 00 

Studenterrådgivningen yder gratis social- og psykologhjælp til studerende på videregående uddannelser. Du kan få hjælp, hvis du er studieaktiv på en SU-godkendt videregående uddannelse. 

Læs mere på Studenterrådgivningens hjemmeside

 

Psykiatrifonden

Telefon 39 25 25 25 

Psykiatrifondens rådgivning er for dig, som oplever, at COVID-19 epidemien påvirker dit mentale helbred. 

Det kan fx være om generelle bekymringer og angst for smitte og smittespredning eller om oplevelsen af at isolation og et begrænset socialt liv påvirker din psykiske sundhed.

Læs mere på Psykiatrifondens hjemmeside

 

BørneTelefonen

Telefon 116 111 

Du kan som barn og ung gratis og anonymt kontakte BørneTelefonen, hvis du er bekymret eller har behov for at tale med en voksen.

Læs mere på BørneTelefonens hjemmeside

 

Se desuden

Find flere rådgivningstjenester for børn, unge, ældre samt personer med psykiske lidelser på vores side om:

Trivsel og mental sundhed

Opdateret 17 DEC 2021

Tilmeld dig nyhedsmail og få nyheder om COVID-19 i din indbakke