xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold
English

Hotlines og andre myndigheders rådgivning

Der er mange spørgsmål, der trænger sig på i forhold til ny coronavirus/COVID-19. Derfor har flere myndigheder og organisationer oprettet hotlines for at hjælpe dig og din arbejdsplads.

Den myndighedsfælles coronahotline

Telefon 70 20 02 33

Har du generelle spørgsmål til vaccination, kan du ringe til den myndighedsfælles hotline.

Husk at du skal ringe til din egen læge ved spørgsmål vedr. symptomer og sygdom. Vær desuden opmærksom på, at coronahotline ikke kan hjælpe dig med at vurdere, hvilken målgruppe for vaccination, du tilhører.

Læs mere på coronasmitte.dk

 

Coronaopsporing, Styrelsen for Patientsikkerhed

Telefon 32 32 05 11 

Testet positiv

Hvis du er testet positiv for ny coronavirus, kan du ringe til Coronaopsporing:

Her kan du få hjælp til at finde ud af, hvem der er dine nære kontakter. Du kan også få hjælp til at informere dem, som du har været i nær kontakt med, og som du derfor kan have smittet. 

Nær kontakt

Hvis du er nær kontaktkan du ringe til Coronaopsporing for at få rådgivning om, hvordan du skal forholde dig og hvilke dage, du skal testes. Samtidig kan du få en henvisning til dine tests.   

Læs mere på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside

 

 

Hotline på 12 forskellige sprog 

Dansk Flygtningehjælp har i samarbejde med Sundhedsstyrelsen åbnet en hotline på 12 forskellige sprog: Arabisk, bosnisk/serbokroatisk, engelsk, fransk, farsi, kurdisk, polsk, rumænsk, somalisk, tigrinya, tyrkisk og urdu.

Hotlinen er åben alle dage fra 17-19.

Hvert sprog har et individuelt telefonnummer samt en chatfunktion, som kan findes på

coronadenmark.dk

 

Hotline for myndigheder og personale på sundheds-, ældre- og socialområdet

Telefon 70 20 02 66

Styrelsen for Patientsikkerhed rådgiver myndigheder og personale på sundheds-, ældre- og socialområdet.

Læs mere på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside

 

Hotline for socialområdet (VISO)

Telefon 72 42 40 00

Hvis du har spørgsmål på socialområdet i forhold til ny coronavirus, kan du ringe til Socialstyrelsens hotline. 

Her leverer den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO) rådgivning på det sociale område og på specialundervisningsområdet til både borgere og fagprofessionelle.

Læs mere på Socialstyrelsens hjemmeside

 

Hotline for skoler, institutioner og dagtilbud

Telefon 70 80 67 07

Børne- og Undervisningsministeriet har etableret en hotline, hvor skoler, institutioner og dagtilbud kan henvende sig med sektorrelevante spørgsmål til håndtering af ny coronavirus/COVID-19.

Læs mere på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside

 

Hotline for virksomheder

Telefon 72 20 00 34 

Erhvervsstyrelsen har oprettet en hotline for virksomheder, som har spørgsmål om kompensationsordninger i forbindelse med om ny coronavirus/COVID-19.

Erhvervsstyrelsen har desuden samlet de oftest stillede spørgsmål fra virksomheder og erhverv på deres hjemmeside.

 

Hotline for rejsende

Telefon 33 92 11 12

Udenrigsministeriets globale vagtcenter kan vejlede dig, hvis du er rejsende eller dansker fastboende i udlandet.

Udenrigsministeriet har desuden samlet de oftest stilled spørgsmål på deres hjemmeside.

Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside

Har du spørgsmål vedr. indrejse i Danmark, kan du ringe til Politiets hotline:

Telefon 70 20 60 44

 


Studenterrådgivningen

Telefon 70 26 75 00 

Studenterrådgivningen yder gratis social- og psykologhjælp til studerende på videregående uddannelser. Du kan få hjælp, hvis du er studieaktiv på en SU-godkendt videregående uddannelse. 

Læs mere på Studenterrådgivningens hjemmeside

 

Psykiatrifonden

Telefon 39 25 25 25 

Psykiatrifondens rådgivning er for dig, som oplever, at COVID-19 epidemien påvirker dit mentale helbred. 

Det kan fx være om generelle bekymringer og angst for smitte og smittespredning eller om oplevelsen af at isolation og et begrænset socialt liv påvirker din psykiske sundhed.

Læs mere på Psykiatrifondens hjemmeside

 

BørneTelefonen

Telefon 116 111 

Du kan som barn og ung gratis og anonymt kontakte BørneTelefonen, hvis du er bekymret eller har behov for at tale med en voksen.

Læs mere på BørneTelefonens hjemmeside

 

Se desuden

Find flere rådgivningstjenester for børn, unge, ældre samt personer med psykiske lidelse på vores side om:

Trivsel og mental sundhed

Opdateret 25 FEB 2021

Tilmeld dig nyhedsmail og få nyheder om COVID-19 i din indbakke