xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
English

Særligt til unge

Vi har samlet en række gode råd til, hvordan du kan være med til at forebygge smittespredning samtidig med, at du fortsætter med at lave det, du gerne vil, når du er ung.

Hvordan passer vi på hinanden, når vi gerne vil feste, date, have sex, træne og alt det andet, vi godt kan lide, samtidig med at vi forbygger smittespredning med ny coronavirus? 

Det er allerbedst, hvis du følger alle anbefalingerne, da det mest effektive er kombinationen. Er du i en situation, hvor du ikke kan efterleve én anbefaling, fx at holde 1 meters afstand, så er det en god ide at være ekstra påpasselig med at efterleve de andre.

Læs pjecen: 

Sundhedsstyrelsens gode råd: Ung under COVID-19 epidemien

Gode råd i din hverdag

Fest og samvær med vennerne

At være sammen med andre er vigtigt, også for unge mennesker, men vi skal samtidig holde fast i rådene om smitteforebyggelse. På den måde kan vi fortsat opretholde en hverdag, hvor vi går i skole, går på arbejde, besøger restauranter, går til fritidsaktiviteter, går ture, ser vores nære venner m.v. 

Aktuelt er der stigning i smitten, og derfor er det vigtigt, at du overvejer, hvordan du kan mindske risikoen for smittespredning. Når du er sammen med mange mennesker øges risikoen for smitte med ny coronavirus. Derfor anbefales det, at fejringer og fester ikke afholdes med andre end din nærmeste, snævre omgangskreds, og at de slutter
senest kl. 22. 

Det betyder også, at det anbefales, at fester og andre sociale arrangementer, som ligger ud over dette, aflyses. Det gælder fx klassefester og andre sociale arrangementer, som afholdes i sammenhæng med skole og uddannelse, også selv om du kun har inviteret din klasse eller andre, som du ses med til dagligt. 

Overvej derudover, hvordan du kan begrænse dit sociale samvær med andre, både i forhold til, hvor mange I samles, hvor længe I er sammen, og især hvor mange forskellige personer, du ser. 

Du bør kun have tæt kontakt med en mindre gruppe af personer, fx dem du bor sammen, din nærmeste familie, din kæreste m.v. 

Når du er sammen med venner, som du ikke bor sammen med, eller på anden måde har tæt kontakt med, skal du huske Sundhedsstyrelsens 5 gode råd om forebyggelse af smittespredning. 

Hold mindst 1 meters afstand, dog mindst 2 meter i situationer med øget risiko for smittespredning, fx ved råb, sang eller fysisk aktivitet. Gå fx en tur udenfor i stedet for at mødes hjemme. 

Undgå også kindkys og kram, og hav særligt fokus på håndhygiejne.

På denne måde passer du på dig selv og andre, og er med til at forebygge smittespredning i samfundet.

Træning

Riskoen for smitte stiger på steder, hvor der er mange fælles kontaktpunkter, fx ved i træningscentre, hvor mange mennesker bruger det samme træningsudstyr.

Gode råd:

  • Træn udenfor, hvis det er muligt.
  • Brug så vidt muligt dine egne redskaber.
  • Sprit redskaber af, der deles med andre.
  • Del ikke vanddunke.
  • Vask eller sprit dine hænder af inden og efter træning. Det er særligt vigtigt, hvis du træner i et træningscenter eller dyrker holdsport.

Dating og sex

Ny coronavirus kan smitte gennem dråber, der overføres ved tæt kontakt, fx kys.

Gode råd:

  • Er du på date med en persone, som du ikke kender i forvejen, så hold afstand, fx ved at sidde på hver jeres side af bordet. Hvis vejret er godt, så overvej at mødes udenfor.
  • Gå på date og dyrk kun sex, hvis alle parter er raske.
  • Dyrk så vidt muligt kun sex med din faste partner eller så få partnere som muligt.
  • Husk god håndhygiejne.

Pas på hinanden

Husk at beskytte dig selv – det er også den bedste måde til at beskytte folk omkring dig, også personer, som er i øget risiko for at blive alvorligt syge af COVID-19.

Download appen smitte|stop så du kan få besked, hvis du har været i nær kontakt med personer, som er smittet med ny coronavirus, og så du selv kan give besked, hvis du bliver smittet.


Hvis du er bekymret

Flere unge har haft det svært i denne tid – nogle har følt sig ensomme, mens andre har været mere bekymrede end de plejer, og måske endda på en måde, hvor bekymringen har taget overhånd.

Læs mere om trivsel og håndtering af bekymringer under Trivsel og mental sundhed.

 

Opdateret 18 SEP 2020