xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold
English

Særligt til unge

Hvordan husker vi de gode råd til at forebygge smitte i en hverdag, hvor vi nu kan se flere?

Vores fælles indsats for at forebygge smitte og udbredelsen af vaccinationsindsatsen betyder, at vi nu kan begynde at åbne op for en mere normal hverdag. Samtidig er det vigtigt, at du stadig husker Sundhedsstyrelsens 6 generelle råd

På denne måde passer du på dig selv og andre.

'Jeg-tror-det-er-fedest-jeg-bliver-hjemme'

Gode råd i din hverdag

1. Samvær med vennerne

Når du er sammen med mange personer, øges risikoen for smitte med ny coronavirus. Du bør derfor holde dig til at se de samme personer. Dette gælder uanset om du er testet negativ, tidligere har været smittet, eller er vaccineret.

Mød gerne hinanden udenfor, hvor der er mindre risiko for smitte.

Husk at et testsvar kun giver et øjebliksbillede, og derfor er det vigtigt, at du fortsat overholder de smitteforebyggende anbefalinger, også selvom du er testet negativ.

Læs

Socialt samvær i en tid med COVID-19 

2. Træning

Riskoen for smitte stiger på steder, hvor der er mange fælles kontaktpunkter, fx hvor mange mennesker bruger det samme træningsudstyr.

Gode råd:

  • Træn udenfor, hvis det er muligt.
  • Brug så vidt muligt dine egne redskaber.
  • Sprit redskaber af, der deles med andre.
  • Del ikke vanddunke.
  • Vask eller sprit dine hænder af inden og efter træning. Det er særligt vigtigt, hvis du træner i et træningscenter eller dyrker holdsport.

3. Dating og sex

Ny coronavirus kan smitte gennem dråber, der overføres ved tæt kontakt, fx kys.

Gode råd:

  • Gå kun på date og dyrk kun sex, hvis du ikke har symptomer på COVID-19, ikke er testet positiv og ikke er nær kontakt.
  • Dyrk så vidt muligt kun sex med din faste partner eller så få partnere som muligt.
  • Husk god håndhygiejne.

4. Pas på hinanden

At følge de gode råd om smitteforebyggelse er den bedste måde at beskytte folk omkring dig på - også personer, som er i øget risiko for at blive alvorligt syge af COVID-19.

Download appen Smitte│stop så du kan få besked, hvis du har været tæt på en person, som er smittet med ny coronavirus, og så du selv kan give besked til andre du har været tæt på, hvis du bliver smittet.

 

5. Hvis du er bekymret

Flere unge har haft det svært i denne tid – nogle har følt sig ensomme, mens andre har været mere bekymrede end de plejer, og måske endda på en måde, hvor bekymringen har taget overhånd.

Læs mere om trivsel og håndtering af bekymringer under Trivsel og mental sundhed. Her kan du også finde rådgivningstilbud, som du kan kontakte, hvis du har det svært.

Læs pjecen

Unge og trivsel i en coronatid

Opdateret 27 MAJ 2021