Engelsk

Kost og kosttilskud

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sundt og varieret og følge anbefalingerne – både for at få en god graviditet og for give barnet den bedste start på livet. 

Det du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for barnets udvikling i livmoderen. Hvis du lever efter de officielle kostråd og spiser sundt og varieret med mange grøntsager og fisk flere gange om ugen, vil du få de fleste af de vitaminer og mineraler, der er behov for, gennem maden. Men du bør ikke spise for to. Barnets behov for næring, dækkes nemt hvis du spiser sund mad i almindelige portioner. Hvis du spiser mere end du har behov for, vil du tage for meget på under graviditeten og det kan være svært at komme af med de overflødige kilo bagefter.

Husk også at være fysisk aktiv, hvis du har en normal graviditet – dvs. en halv times moderat fysisk aktivitet om dagen i form af konditions- eller styrketræning. Hvis du har komplikationer under graviditeten, så tal med din jordemor eller din læge om, hvilke øvelser og aktiviteter, der er velegnede for dig.

Kosttilskud i graviditeten

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre er et vitamin, der findes i kosten, men det er nødvendigt at tage et tilskud for at få tilstrækkeligt i forbindelse med graviditet. Dette forebygger, at barnet fødes med visse typer af misdannelser af hjerne og rygmarv (neuralrørsdefekter). Alle gravide anbefales et dagligt tilskud på 400 mikrogram folsyre i form af en folsyretablet eller en multivitamintablet, fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne i graviditeten. Kvinder, som selv eller hvis partner har neuralrørsdefekt, eller som tidligere har født et barn med neuralrørsdefekt, anbefales tilskud af 5 mg folsyre dagligt fra graviditet planlægges til og med 2 måneder henne. Dette skal ordineres af en læge.

Jern fås også via kosten, men mange kvinder har små jerndepoter, når de bliver gravide og får ikke tilstrækkelige mængder jern i kosten til at dække det øgede behov, mens de er gravide. Alle gravide anbefales derfor et dagligt jerntilskud på 40 – 50 mg ferrojern fra graviditetsuge 10 og resten af graviditeten. Hvis man lider meget af kvalme, kan man evt. vente med at starte jerntilskud til senest graviditetsuge 18.

D-vitamin fremmer optagelsen af calcium og knogleopbygningen, men mange har et lavt D-vitaminniveau, især i vinterperioden. Derfor anbefales alle gravide et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram gennem hele graviditeten.

Kalk er vigtigt for den gravides og det ufødte barns knogler. Alle gravide anbefales derfor ½ liter mælkeprodukt om dagen eller et dagligt tilskud kalk på 500 mg gennem hele graviditeten.

Læs Fødevarestyrelsens råd og vejledninger om kost og kosttilskud til gravide

Pjece: Husk folsyre, fra du planlægger graviditet

Faktaark om folsyre

Opdateret 31 OKT 2019