xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold
English

Børn (fra 2 år) og voksne

Børn fra 2 år og voksne anbefales at følge De officielle Kostråd. Børn og voksne, der har mælkeallergi, eller som får begrænset sollys, for eksempel på grund af tildækning, anbefales et tilskud af D-vitamin.

De 7 kostråd er anbefalinger om indtag af grøntsager og frugter, bælgfrugter, fisk, fuldkorn, planteolier, mejeriprodukter, mættet fedt, om det søde, salte og fede og om vand.

Derudover omfatter kostrådene anbefalinger om at spise planterigt, varieret og ikke for meget.

De officielle Kostråd

Spis planterigt, varieret og ikke for meget

Spis flere grøntsager og frugter

Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk

Spis mad med fuldkorn

Vælg planteolier og magre mejeriprodukter

Spis mindre af det søde, salte og fede

Sluk tørsten i vand

Læs mere om De officielle Kostråd, supplerende tips og tankerne bag på Fødevarestyrelsens hjemmeside


Tilskud af D-vitamin og calcium

Børn og voksne, som er mørke i huden, bærer en tildækkende påklædning om sommeren, ikke kommer udendørs til daglig eller undgår sollys, anbefales et dagligt tilskud af D-vitamin. Børn og voksne med allergi overfor mælk, anbefales et tilskud af calcium. Personer med øget risiko for knogleskørhed anbefales et dagligt tilskud af D-vitamin og calcium.

Anbefalinger om D-vitamin

Sluk tørsten i vand

Et af kostrådene er at slukke tørsten i vand. Vand dækker væskebehovet uden at bidrage med kalorier. Mange danske børn får alt for mange tomme kalorier fra sodavand og saft. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen, at:

  • 0-3-årige ikke drikker saft og sodavand
  • 4-6-årige højst drikker 1/4 liter sodavand eller saft om ugen
  • 7-9-årige højst drikker 1/3 liter sodavand eller saft om ugen
  • ældre børn, unge og voksne højst drikker ½ liter sodavand eller saft om ugen

Desuden bør børn ikke drikke energidrikke. Læs mere på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Læs pjecen: Hvad skal dit barn drikke?

Opdateret 03 JAN 2020