Engelsk

Anbefalinger om ernæring

De officielle Kostråd er 10 råd til at spise sundt, så man får alle de næringsstoffer, kroppen har brug for. På den måde kan man bedst holde sig sund og rask og forebygge sygdom.

Hvis man følger de 10 kostråd, vil kroppen få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer, og man nedsætter risikoen for sygdomme som bl.a. hjertekarsygdomme, type 2-diabetes og visse kræftformer. Samtidig hjælper rådene til en sund balance mellem det, man spiser og drikker, og det, man forbrænder ved at være fysisk aktiv, så man forebygger at tage på i vægt.

De 10 kostråd gælder for hovedparten af den danske befolkning. Der findes supplerende kostanbefalinger for ældre (fra 65 år) og særlige kostanbefalinger til gravide, børn under 3 år, småtspisende og mennesker, der har en sygdom, der stiller særlige krav til kosten.

Gode mad- og måltidsvaner handler ikke kun ernæring, men også om rammerne omkring måltidet. Hvordan maden serveres, hvem man spiser sammen med og spisemiljøet spiller en vigtig rolle for måltidsoplevelsen og har betydning for appetitten og lysten til at fordybe sig i et måltid. Derfor er måltidet også potentielt et sted, hvor fællesskaber etableres og styrkes.

Spæd- og småbørn (0-2 år)  

Børn (fra 3 år) og voksne  

Ældre fra 65 år  

Småtspisende  

Gravide

Opdateret 03 JAN 2020