xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Skip to content

Grundskoler

Grundskoler er en vigtig aktør i Fælles om ungelivet, hvor de både fungerer som arena for indsamling af data om unges liv, som arena for formidling af viden om beskyttende faktorer og rusmiddelbrug, som platform til at engagere forældre, og som aktør, der sætter rammer for unges rusmiddelbrug og skaber beskyttende fællesskaber for unge, hvor rusmidler ikke er omdrejningspunktet.

I er nu nået til den del i konceptet, som handler om formidling, aktivering og handling. Det er nu, I skal formidle data til skolen samt understøtte eller facilitere handlinger i samarbejde med skolen.

Formidling og mobilisering

Her får I kriterier og anbefalinger til, hvordan I via formidling af data og dialog med ledelse, lærere og øvrige medarbejdere på skolen kan understøtte skolen i at skabe rammer for unges rusmiddelbrug og understøtte flere beskyttende fællesskaber uden rusmidler for eleverne.

Kriterier

Formidling af lokale data til skolen

Præsenter skolen, herunder skoleledelse, bestyrelse og lærere, for lokale data om deres elevers hverdag, trivsel, beskyttende faktorer og rusmiddelbrug. Det motiverer skolen at få indblik i data om deres egne elever. Til præsentationen kan I tage udgangspunkt i data fra jeres lokale nøgletalsrapporter og lade jer inspirere af formidlingsskabeloner .

Understøttelse af skolen i at skabe forandring

Sørg for løbende at understøtte skolen i at skabe forandring og tilpasse praksis ud fra data, da skolen kan have en positiv betydning på unges hverdag, trivsel og rusmiddelbrug. Det gøres eksempelvis ved:

  • At præsentere ny data og viden jævnligt, hvor I også opfordrer skolen til at skabe dialog om flertalsmisforståelser og social pejling blandt eleverne.
  • At styrke fællesskaber uden alkohol, eksempelvis ved begivenheder som sidste skoledag.

Det anbefaler vi, at I gør

  • Tydeliggør lærernes betydning som rollemodeller

    Tydeliggør over for skolen, at lærere er rollemodeller for deres elever. Det indebærer en bevidsthed om, hvordan lærere og andre ansatte omtaler brugen af rusmidler, samt at de håndhæver skolens regler om indtag af alkohol og nikotin over for elever.
  • Skab gode rammer for skolens rusmiddelforebyggende arbejde

    Understøt den enkelte skoles rusmiddelforebyggende arbejde ved at etablere fælles indsatser på tværs af kommunens grundskoler. Det kan for eksempel være en fælles alkoholpolitik eller en fælles beslutning om alkoholfri sidste skoledag på tværs af alle skoler.
  • Involver skolen i udvikling af indsatser

    Det er vigtigt, at skolen selv er med til at identificere løsninger, der relaterer sig til skolens egne udfordringer og ønsker. Involver skolens ledelse, eventuelt skolebestyrelsen samt SSP og sundhedsplejerske ved at facilitere handleplansmøder , hvor I sammen drøfter, hvilke indsatser skolen kan igangsætte på baggrund af dataresultater i nøgletalsrapporten. Understøt skolen i at udfylde en handleplan, som I sammen kan følge op på løbende. Programgruppen skal forvente at tage ansvaret for planlægning og afholdelse af møderne og for eksempel foreslå specifikke indsatsområder, som skolen kan igangsætte. Det kan være nødvendigt at hjælpe skolen med at tolke data, men det er vigtigt, at skolens egne fortolkninger og årsagsforklaringer tilgodeses.

Inspiration til indsatser

Her præsenteres I for en række inspirationscases, som er udviklet og afprøvet i de fem pilotkommuner i samarbejdet med grundskoler. I kan bruge casebeskrivelserne som inspiration til at etablere indsatser i samarbejde med skoler i Fælles om ungelivet. Vær opmærksom på, at indsatser og aktiviteter afhænger af jeres lokale forhold og de lokale skolers engagement og energi. I opfordres til at udvikle og afprøve nye indsatser, som passer ind i jeres kommune.