xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Ny kampagne skal gøre op med misforståelser og forestillinger blandt unge

Under navnet ”True Story” lancerer Sundhedsstyrelsen i dag en ny kampagne, som skal punktere nogle af de myter og misforståelser, som unge har om hinanden.

18 SEP 2019
Hvordan kan jeg leve op til de andre? Er jeg god og dygtig nok? Og hvorfor har de andre et sjovere, vildere og mere spændende liv end mig? 

Det er nogle af de tanker, som mange unge går rundt med, men som ofte bunder i misforståelser og forestillinger, der ikke stemmer overens med virkeligheden. Og det er netop de forestillinger, som den nye kampagne ”True Story” skal gøre op med. Kampagnen tager fat på emner som seksuel sundhed, alkohol og trivsel. Den kører primært på sociale medier, hvor de forkerte forestillinger ofte opstår. 

”Forestillingerne om, hvad andre gør og synes, lægger et unødigt pres på de unge, som i sig selv kan være stressende og skabe dårlig trivsel. Men det kan også føre til, at de selv får en risikoadfærd som fx et stort alkoholindtag – fordi de tror, at det er det, alle andre gør. Med kampagnen ønsker vi at få unge til at tænke over deres forestillinger, og på den måde flytte deres adfærd i en sundere retning,” siger enhedschef i Sundhedsstyrelsen, Niels Sandø.

Influencers viser deres ”True Story”

Kampagnen tager udgangspunkt i situationer, som er særligt vigtige hos unge. Fx udfordringerne omkring skolestart, jul eller eksamensperioder, hvor ønsket om at passe ind og være dygtig nok kan fylde ekstra meget. 

”For unge betyder vennerne alt. De vil gå langt for være en del af gruppen, og derfor gør de det, de tror, de andre også gør. Alligevel kender rigtig mange unge følelsen af ikke at være god nok og angsten for ikke at passe ind. Mange unge har også en forestilling om, at alle andre unge drikker sig i hegnet hver weekend, men faktisk er alkoholforbruget blandt unge faldende og mange af dem synes, der bliver drukket for meget,” siger Niels Sandø. 

På Facebook og Instagram vil de unge i løbet af kampagnen kunne støde på influencers, der fortæller om deres oplevelser med de misforståelser, som har været medvirkende til, at de selv har haft udfordringer og har haft en risikofyldt adfærd. Flere influencers vil også fortælle deres egen ”True Story” bag tidligere opslag på sociale medier. Her vil de blandt andet vise deres tusindvis af unge følgere, hvor meget forberedelse og redigering, der lå bag opslagene.

True Story kampagnen er primært rettet til 16-20 årige. Kommuner og ungdomsuddannelser kan tilmelde sig kampagnen og bestille materialer, som kan bruges til at lave forebyggende aktiviteter.

Læs mere om kampagnen og bestil materialer her