xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold
Viden om værdighed
Ledelse og organisering | Viden om værdighed

Case: Bestyrelser på plejecentre

Som noget nyt indførte Brønderslev Kommune i 2021 bestyrelser på kommunens plejecentre, og det har ført til masser af sparring og input til ledelserne og flere steder også flere aktiviteter for beboere og pårørende.

Opdateret 30 OKT 2024

Brønderslev Kommune gennemførte i perioden december 2020 til februar 2022 projektet ’Bestyrelser på plejecentre – Fælles lokalt ansvar’ finansieret af puljen for styrket omsorg og nærvær under Sundhedsstyrelsen. Beboere, pårørende og civilsamfundet skulle inddrages i ledelsen, driften og kvalitetsudviklingen på kommunens plejecentre. Derfor etablerede Brønderslev Kommune bestyrelser for alle plejecentre, hvor disse grupper blev repræsenteret. Tanken var, at bestyrelsesmedlemmerne skulle inddrages i beslutninger om drift, men i særlig grad i arbejdet med kvalitet. De skulle være med til at definere, hvad kvalitet er, og hvordan det skal implementeres.

Nedsættelsen af bestyrelserne skete sideløbende med et andet initiativ, nemlig nedsættelsen af kvalitetsteams på kommunens plejecentre. Bestyrelserne havde - sammen med medarbejderne – til opgave at sætte retningen og rammerne for den lokale kvalitet. Det daglige kvalitetsarbejde skulle forankres i tværfaglige kvalitetsteams på kommunens plejecentre.

Ønsker at gøre en forskel

I Brønderslev var det særligt medlemmer af Ældrerådet og Ældre Sagen, der gennemgående meldte sig til bestyrelserne. De lokale borgerforeninger og lokalt forankrede privatpersoner har også flere steder været repræsenteret. Også medarbejdere, medlemmer af centerråd og borger-pårørende råd har siddet med i bestyrelserne.

Medlemmerne af bestyrelserne meldte sig typisk, fordi de ønskede at gøre en forskel. De ønskede at være med til at nytænke måden, plejecentre drives og tænkes på. Der var også medlemmer i bestyrelserne, der havde erfaring med bestyrelsesarbejde eksempelvis fra diverse foreninger. Den erfaring ville de gerne bringe i spil på et område, som de på den ene eller anden måde brænder for, står der i kommunens egen erfaringsopsamling.

Bagom bestyrelsesmøderne

Det har varieret, hvor ofte bestyrelserne på plejecentrene mødtes: Fra én gang månedligt til én gang i kvartalet.

I erfaringsopsamlingen beskrives mødeafviklingen sådan:

Inden mødet udsendes en dagsorden. Projektkonsulenten står for dette typisk i samarbejde med bestyrelsesformanden. I starten af mødet giver plejecenterlederen typisk en kort status over, hvordan det står til på det pågældende plejecenter. Herefter vil der typisk være en fælles dialog om nogle på forhånd udvalgte emner og temaer. Afslutningsvis aftales den videre proces, hvis mødet kaster konkrete aktiviteter eller initiativer af sig. De fleste medlemmer tilkendegiver, at møderne forløber på en god og ordentlig måde, og at tonen og dialogen med ledelsen er fin og konstruktiv.

På mødet deltager også projektkonsulenten, der sidder med som referent. Det er således projektkonsulenten, der tager noter på møderne og efterfølgende står for at udsende referater og indkalde bestyrelsen til det næste bestyrelsesmøde. Flere plejecenterledere og bestyrelsesmedlemmer udtrykker, at det er hensigtsmæssigt at have en projektkonsulent eller på anden vis administrativ støtte knyttet til at planlægge og afvikle bestyrelsesmøderne.

Eksempler på, hvad bestyrelserne konkret har arbejdet med og drøftet, er bl.a.

  • Arbejde med at søge fonde
  • Planlægning af åbent hus-arrangementer
  • Temadrøftelser i bestyrelserne om eksempelvis drift, økonomi, kultur og kvalitet
  • Dialog i bestyrelserne om rekrutteringstiltag
  • Dialog om veje at gå for at gøre bestyrelserne til bindeled mellem byen og plejecentret
  • Planlægning af sangaftener, foredragsaftener og pårørendearrangementer


Dette er en sammenskrivning af en række artikler og rapporter vedrørende forsøget i Brønderslev Kommune oprindeligt bragt på platformen Omsorg og nærvær under www.sst.dk i 2022. Denne artikel tegner derfor et billede af projektet anno 2022. Der er siden blevet arbejdet videre med projektet.

Erfaringer fra Brønderslev Kommune

De fleste bestyrelser har ønsket at være sparringspartner til plejecenterlederen og adskiller sig fra beboer-pårørende-råd og centerråd ved at give sparring og feedback til plejecenterlederen om drift og udvikling af plejecenteret. De oplever derfor, at de har været en støtte for ledelsen.

Bestyrelsene beskriver, at de især har hjulpet ledelsen med rekruttering, sygefravær og kvalitetsarbejdet.

Bestyrelserne har arbejdet forskelligt ud fra medlemmernes interesser, motivation og kompetencer, hvilket har sikret ejerskab og lyst til bestyrelsesarbejdet.

Bestyrelserne giver udtryk for, at plejecenterlederne generelt er modtagelige over for bestyrelsernes sparring og input. 

Det er vigtigt med administrativ støtte til bestyrelser og kvalitetsteams for at sikre sammenhæng og systematik i kvalitetsarbejdet såvel som i dialogen mellem bestyrelser, kvalitetsteams og plejecenterledere.